Méltóságod folyó év április 26-án, 890. szám alatt kelt utasítása szerint figyelmesen meg¬
vizsgálom, mely babonák és előítéletek uralkodnak mind mostanáig a nép között, tud¬
niillik azokat, amelyek a vallás tisztaságát és az üdvözítő tanok lényegét elhomályosíta¬
ni látszanak és az üdvösségnek eme kettős horgonyát a helyéből kifordítják, nem any¬
nyira zsenge koromból, mint inkább hivatalomban a néppel való együttélésből és a vele
való érintkezésből merített tapasztalatom által támogatva, igen nagy fájdalommal kel
lett meglátnom, hogy a nép sokféle babona és előítélet szövevényébe van belegabalyod¬
va, s azok közül egyesekről azt tapasztaltam, hogy nagy nehezen kiirtattak, másokról
éppen azt, hogy virágzóan tenyésznek, megint másokról azt, hogy lassanként szapo¬
rodnak.
Hivatalból számba veszem tehát minden fajtáját a babonáknak és előítéleteknek, ame¬
lyek eddig tudomásomra jutottak, először is, hogy az előadás során minden zavart el
kerülhessek és hogy az utasításnak megfelelően a válaszomat jól kidolgozhassam, a ba¬
bonákat és előítéleteket három fő csoportba soroltam, mégpedig
az első csoportba azokat, amelyeket általános névvel jövendölésnek nevezhetünk;
a második csoportba azokat, amelyek valami módon a ráolvasás mesterségét fejezik ki;
a harmadik csoportba pedig azokat, amelyek a mágikus vagy sátáni mesterségekhez,
vagyis a boszorkánysághoz tartoznak, ítéletem szerint.
A jövendölések különböző nemei között az első helyet foglalja el az a legelter¬
jedtebb jósló mesterség, amely bizonyos oláh kézirathoz, (az úgynevezett Pászkáliá-hoz)
[7] kapcsolódik, amellyel az életben várható jót és rosszat és bármi ezekhez hasonlót
ki akarnak fürkészni. Ehhez a Pászkáliához egy kör alakú ábra tartozik, és amely be¬
lülről kezdve körkörösen cikkecskékben van osztva; ezek a cikkecskék egytől 99-ig egy¬
egy számot viselnek; abban a kéziratban annyi különböző eseményt kifejező ének van,
ahány cikkecskére a köralak fel lett osztva; amennyire megtudhattam, eme köralaknak
a segítségével kinek-kinek élete jövendő eseményeit a következő módon lehet előre meg¬
mondani: ennek a mesterségnek művelője egy szem gabonát, a legtöbbször búzát ejt le
a magasból az említett köralakra, középre, megjegyzi azt a számot, amelyre hullott a
mag, ez a szám utal a megfelelő énekre; s az illető szám alatti ének általában megmu¬
tatja a jövendőjét tudakozó embernek, hogy lelkében gyenge lesz-e a bekövetkező két
ségbeejtő helyzethez. A jövendőmondásnak ez a mestersége, mint használatából látszik,
bizonyos írástudást igényel, így tehát azt, hogy a jövendőmondást írástudó emberek
műveljék, és ami fájdalmas, nem egy esetben maguk a falusi papok művelik, hitvány