ban, s. a. t. lévő formákból: Nem külömben a" Vizekben ollykor láttató formákból is.
És igen sokszor, a’ Borokban véghez menni szokott Változásokból. Úgy szintén, a’ Le¬
vegö Egben, &s a’ Tüzben-is, magokat ki-mütat6, sok Környüll-älläsokbel is.
y. Az Emberek Tagjaiböl valö Jövendöles, mint Kezeinek, Läbainak, "s Ábrá¬
zattyának, állásából, és vonagatásaiból; nem külömben az embernek Körmeibőlis. A’
mint ezeket, a’ babonás, és boszorkányos Vén Oláhnék, és a" Lepedős Czigánynékis
gyakorollyäk, &s ezen Mesterseggel, a’ tudatlanoktöl sokat tsalnak, midön azoknak Te¬
nyereikböl, es Körmeikböl, azoknak ällapottyokröl szoktak jövendölni, €s Szerentset
mondani.
6. A’ Madarakböl, és més oktalan állatokból való Jövendölés. Mint p. o. a"
Madaraknak szállásokból, éneklésekből, s repülésekből, ez vagy amaz állapotnak előre
való meg-mondása. Ha tudniillik: a Varju balfelől, a Holló jobb-felöl kärrog, ha a’
Madarak hirtelen öszverepülnek; ha Szarkával találkozol veled szembe repűlni; tehát
Szerentsétlenséget jelent. Ha valamelly Városban a" Kakasok sokat szóllanak, jelenti
annak a" Város Népének győzedelmét, minthogy a" Kakas, a győzedelmen énekelni
szokott s. a. t. Mikor a Galambok el-hagyjäk a’ Häzat, ’s a’ Iyukok ki-vetik szájokból
az eledelt, veszedelmet jelenti, annak a’ Häznak. Hasonlatoskeppen jövendölnek, a’
szárnyas, és egyéb oktalan állatoknak belső részeikbőlis jót, vagy roszszat.
£. Nevezetes Jövendölésnek, és Boszorkányságnak közönséges módja, melly-is
igen felettébb el-terjedett, a Házi Eszközökkel szokott gyakoroltatni, midön, a" mosdó
edényben töltött Vizből, az ördögöktől tanátsot kérdenek; a" mellyre az ördögök, nem
Szókkal, hanem bizonyos Formákkal felelnek; Ide valók, a Tükörből, és ki-pallérozott
Kristálly-pohárokból való boszorkányos jövendüölések is, és egyéb e" félék.
€. Ezekhez tartoznak, (:Omina;:) a" Jelek; mellyekből véghetetlen boszorkány¬
ságokkal szoktak jövendölni. P. o. Mikor az ember Házából, elsőbben jó reggel ki¬
mégyen, ha akkor, elsőbben-is, szegény, vagy kegyes emberrel találkozik, tehát azt a
Napot szerentsetlennek tartja: hasonlö böldogtalannak ällittya azt a’ Napot is, mellyen
elsö ki-menetelekor a’ Häzböl, vagy meg-talälta ütni a" lábát, vagy pedig történetből, a
bal Lébät talälta ki-tenni Häzäb6l. Es ezek a’ dolgok, s több e? félék, nem tsak a’ bo¬
szorkányságokra, hanem a" babonaságokra is, egyaránt tartoznak, minthogy ez a! kettő
természetesen igen együtt szokott járni. De tekintsük már, a" Boszorkányságnak
24k Nemére is; a’ melly-is, az (.Incantatio:) Varäsläs, a’ Bübäjoläs, a’ mikor az
ördög, a" mint közönségesen állittatik; valamely Verseknek, &s Szöknak (:mellyekröl
fellyebb emlékeztünk:) az ő Szövetségessei által lett elmondásokra, vagy formáknak
tsinálására tsudálatos, és irtózatos nagy dolgokat viszen Véghez; mint p. o. Nagy Szél
vészeket inditt; a’ mint a" lengeren, úgy a" Szárazon is; jégesőt támaszt, a’ Levegö-eget
meg-vesztegeti; a’ barmokat meg-dli; a’ Embereket, ’s Gyermekeket, meg-veszti; s
meg-rontija: és felettébb sok károkat tészen. Ebből származott, a, Garbontzás, vagyis
Jég-essőt hordozó Deákokról való vétkes Költemény, a" mellynek a" Köz-nép, igen nagy
hitelt ad, a’ mint ezt, magam tapasztaltam sok hellyeken. És már a? több Nemei között,
az illyen Varáslásnak. E? félék