Uszögeket, hogy a Gabona meg-ne üszögeskedjék. Néhol pedig ezen a" Napon, Kere¬
ketis forgatnak annak emlékezetére, hogy már a" Nap, a" maga felső pontyára fel-há¬
gott, ’s meg-is fordult. A’ parasztok pedig ugy tartyak, hogy ha ezen a" Napon esső lé¬
szen, a Mogyoró abban az Esztendöben meg-nyüvesedik. Ide tehetyük Medärdus Nap¬
jät-is, a mellyről azt jövendölik közönségesen; hogyha ezen a" Napon esik az esső, tehát
negyven Napok alatt, reá tart az essős idő. Nevezetes még ide az is: Hogy az illyen ba¬
bonásoknak valamelly fü azért hasznos, ha Pénteken vágták le; de igen veszedelmes, a
[tseltsemő kis Gyermeket Pénteken meg-mosni; és felettébb káros, Tsütörtökön, és Szom¬
baton, az istállót kirtakarittani. Ezek, és több számtalan féle módonis szoktanak az
Emberek, a" Napokkal babonázni.
De továbbá,
95zr A! Babonaságra, és babonálásra nézve, igen szükséges dolog felvennünk,
a" külömböző állapotú, és életü Embereket is. Minémüek, hogy például egy néhány
rendbéli Embereket emlittsünk:
aaa. A Méhes Gazdák. Ezeknek Véghetetlen az ő Babonájok, a Méhek körül,
még az Értelmeseknekis. Mert némelly babonás Méhes Gazdäknak, meg rögzött ba¬
bonázás az; hogy midőn Tavaszszal a Méheket magok idejekben ki akarják botsátani,
tehát a" Tsillagokra, igen szorgalmatoson vigyáznak, úgy itélvén, hogy minden tseleke¬
detnek, a’ maga Tsillaga alatt kellene véghez menni, és az úgy volna jobb ’s szerentsé¬
sebb. Mint p. o. Úgy itélnek, a Méhes Gazdák: Hogyha a" Méhek a’ Hóld alatt, Vagy¬
is Hétfőn botsáttatnak-ki, tehát mindenkor benn-ülők, aluvók, túnyák, betegesek, bád¬
jadtak, és lopók lésznek. Ha Kedden botsáttatnak ki, tehát veszekedők, marakodók,
prédálók, kártévők, irigyek, és ellenségesek lésznek. Ha Szerdán, akkor erősek, kemé¬
nyek, győzedelmesek, érzékenyek, kereskedők, serények, gyüjtők, vidámok, egészsége¬
sek, kövérek, szaporodók, tiszták és takarékosok lésznek. Ha Tsütörtökön, épittök, mun¬
kások, szelidek, s jámborok, tiszták, jók, épek, és maga birók lésznek. Ha Pénteken,
baráttságosok, szerelmeskedők, nyájjosok; egymáshoz vendégségben járók, amitt amott,
hijjában múlatozók lésznek. Ha Szombaton, kedvetlenek, erőtelenek, változók, szűzek,
meddők, magtalanok, mérgesek, fösvények, s magoknak valók lésznek. Következendő¬
leg, úgy itélnek, az illyen napokban válogató babonás Méhes Gazdák, hogy a" Hétnek
Napjai között, kiváltképpen való módon, tsak kettő vólna jó, és Szerentsés Nap, a’
Méhek ki-botsátásokra, úgy-mint: Szerda és Tsütörtök. De még arra-is szorgalmatoson
vigyáznak, a" babonás Méhes Gazdák; hogy a’ Meh-Kosär Iyukäban telelt dugöt, akär¬
mibdl lett légyen-is az: nagy gondossdggal meg-jegyzik, ki meljik Kosarban volt, és arra
valami Madzagot kötven, vagy a’ Kosar ala tenni, vagy annak tetejére szokták kötni,
hogy a! raj el-ne mehessen. Vagyon még az a" babonájokis, a Méhes Gazdáknak, hogy
ők, a Méhes Kertből, a Méh-füvet örömest Senkinek nem adjákki, félvén attól, hogy
osztán az 6 Méheiket el-hordattya az a’ Gazda az 6 Méheivel, a" kinek az ő Meh-füvök¬
ből ki-adtak vólna. Azt is tartyák babonáson, a" Méhes Gazdák, hogy mikor a" Méhe¬
ket ki-botsáttyák, ha jól meg-mosott, fövénnyel meg-döngölt, tiszta fejér Juh gyapjat,
jól meg-szárasztva, a Méh Kas lyukába vonnak, igy a Méhek jámborok lésznek; ha