OCR Output

és durva, s tsak nem minden hellytelensegekkel tellyes, tehät a’ Babonaságnak, és a
babonázásnak, az ő roszsz Nevelésekben tészik Eredetét és Kútfejét. Mert ők Gyer
mek-korokban, mihellyt az Ertelemmel, és az okossággal való élésre, avagy tsak vala¬
menyire is eljuthatnak, mindjárt hallyák, ’s lättyäk, az 6 hasonlölag roszszúl nevelt
szüléjektől, a" sok féle babonázást, nintsen a! ki véllek a" természetet meg-esmértesse (-ez
a’ fö-Rendek között is gyakran meg-vagyon:) és ebből osztán a" következik, hogy midőn
lättyäk Kisded-korokban, hogy Nemelly termeszeti Eszközökkel, mint p. o. Füvekkel,
Gyümöltsökkel, Gyökerekkel, ’s egyeb a’ felekkel, Embereknek, vagy oktalan ällatok¬
nak, bizonyos Nyavalyájokat meg-gyógyittyák, de azonban mikor azon természeti Esz¬
közökkel élnek, tehát akkor holmi babonás szókkal élnek, és azoknak a! természeti Esz¬
közöknek számát, hol háromra, hol hétre, hol kilentzre határozzák, és azoknak gyógyi¬
tó erejeket, azon babonás szókban, és számokban állittyák lenni. A" Gyermekek hallyák,
az 6 Szülejektöl, hogy Templomokban, és Temetdhellyekben, éjtszakanak idején járni
félelmes, ebből olly babonás felelem rögzik belejek, hogy meg-élemedett dllapottyok¬
ban-is, nehezen vethetik-ki magokbol. A’ Gyermekek hallyak az ö Szülejektöl, hogy a’
hol pénz van el-dsva, Szent Gyorgy Napjan ki-szokott gyulni, tehat mikor meg-élemed¬
nek is, ollyan méllyen vagyon ő bennek, ez a" babonás éretlen vélekedés, hogy ahol el
ásott pénzt gyanittanak, valamelly hazughirböl, azon a’ hellyen, Szent György Napjá¬
ra Virradólag, egész éjjel vigyáznak, hogy a" pénznek felggyúladását megláthassák, és
így a" pénzre rá találhassanak. Erre méltónak tartom ezt a! tréfás történetet meg-jegyez¬
ni: ,Egy tréfás, friss elméjü Köz-rrend Ember, észre vészi, hogy egy jó Baráttya, Szent
György éjtszakáján, valami puszta kő-falak körül, a" pénznek fel-gyulását lesi, vala pedig,
setét éjtszaka, és ekkor módot talál benne, az ő jó Baráttya; hogy a" puszta Kő-falak
között el-rejtezven a! sürü setétben, egy kevés puska port fel-lobbant, és azonban elébb
áll onnan a’ setetben, az 6 penzt lesö Barättya mohon kapja, a’ hirtelen lett lobbanást,
és leg-ottan ásni kezd a" pénz után, s mikor már nagy fáradsággal sokat dolgozott vólna,
de minden haszon nélkül, tehát az ő jó Baráttya nékie, nagy Nevettséggel a" dolgot
megjelenti, mind az által, semmiképpen el nem hitetheti, ama pénz keresővel, hogy
ott az pénz nem gyúladott vólna fel; hanem ezt az ő babonáját máig-is hiszi, ha meg
nem hólt.[7 De ki tudná mind rendben szedni, a" Gyermekek roszsz Nevelésekből szár¬
mazó Babonaságokat? Isak azt kell itt megjegyeznünk: hogy mikor osztán, nagyobb
vagy kissebb oskolákban adatnak is tanulni a’ Gyermekek, akár mi rendbéliek légye¬
nek is, oda-is, a’ Szülék Házoktól, el-viszik magokkal, a Babonás Szokásokat, igen sokan
és mikor osztán, a" lermészeti Tudomanyoknak tanuldsabol, a’ Természetet, és a’ Ter¬
mészeti okokat, esmérni kezdik, akkor is nagy bajjal vetkezik-le a’ mar beléjek oltddott,
babonas, és éretlen itélet-tételeket. A’ mint is (Szégyennel irom ide:) esmértem ollyan
Papot is, a’ ki Szent Hivatallyänak természeti ellen, kedvellette a’ Babondlast, és a’ Ba¬
bonds Aszszonyokhoz folyamodni; maga dolgaiban nem ätallotta, ’s a’ Babonas Asz¬
szonyoktöl nagyon-is felt. A’ Gyermekek roszsz Nevelesek utän, tekintven

2= Az Emberi Társaságból Származó roszsz Szokäsokra. Nem lehet azt tagad¬
ni, hogy az Emberi-társalkodások is igen Nevezetes Eredetei, és Kútfejei, a Babonaság¬

170