OCR
A nagyszebeni páholy utolsó ülésén, 1790. március 22-én II. Lipótot köszöntötték és ünnepelték, aztán elaltatták a páholyt, mintha megérezték volna, hogy nemsokára a szabadkőművességet is betiltják. És nemcsak ezért jártak el így; a nemzeti mozgalmak szembekerülése miatt is célszerűnek tarthatták a szabadkőműves munka beszüntetését, a testvérek közül többnek is egymás ellen, egymással szemben álló nemzeti táborok tagjaként kellett fellépniük, miközben még összekötött a tudományos munka. Az ek kortájt alakuló tudományos társaságok sokat merítettek a szabadkőműves titkos társasági mozgalom tapasztalataiból. Eder ezekkel a magyar tudományos társaságokkal is kapcsolatban állt. Levelezett Aranka Györggyel, aki az Erdélyi Magyar Nyelvmívelő Társaság lelke volt. A Bánffy György által irányított kolozsvári Kéziratkiadó Társaság legszorgosabb munkatársaként" ő gondozta Christian Schesaeus 1571-ben megjelent Ruinae Pannonicae című epikus költeményének, valamint Somogyi Ambrus történeti műve első könyvének (Historia rerum Ungaricarum et Transsilvanicarum) újrakiadását a Scriptores rerum Iranssilvanicarum sorozatban. Mindkét művet történeti és államjogi fejtegetésekben gazdag jegyzetekkel látta el. A nagyszebeni olvasótársaságban pedig néhány évig olyan beszédeket tartott, mint korábban a szabadkőműves páholyban. Itt nyugodtan idézhette a francia filozófusokat, és egy-egy megnyilatkozásukból, miként egy bibliai idézetből világíthatott rá a felvilágosodás értékvilágára. Idézhette Raynal abbét: ,Vagy ki kell mondanunk, hogy minden hit abszurd, vagy nyögnünk kell az intolerancia, mint szükségszerű rossz miatt." És ehhez Eder következtetése: , Igen, az igazi toleranciára csak a filozófus képes, az a filozófus, aki azt, ami az emberi boldogság fel tétele, minden vallásban megtalálja."5 Voltaire-nek a lisszaboni földrengésről szóló költemenyeböl azt idezte fel Eder, hogy „a természet nérna [...] az emberi nemhez beszélő Istenre van szükség". Viszont - hangsúlyozza ugyanakkor - a kinyilatkoztatással szemben hálátlanok azok a teológusok, akik a kinyilatkoztatás révén kapott fényt saját eszüknek, a filozófiának akarják megköszönni. Es nem a földi lét a legfőbb jó, az ember megmondhatja magának: , Nézd! Azért vagy itt, hogy a jó előmozdításával magadat tökéletessé tegyed: ezért a jót, ha nem másképpen, életed árán is elő kell mozdítanod." A lélek halhatatlanságának tudata kell meghatározza az emberi cselekvéseket. Szókratész is a jövőbeni élet reményében itta ki a méregpoharat."" A történelem, mint mindig, tovább keverte a méregpoharat. A felvilágosodásra ellenfelvilágosodás következett. Keserű idők azoknak, akik a felvilágosodás eszményeit éltették, a jozefinizmus túlélése után a túlélés újabb szakasza következett. A rendi alkotmány visszaállítása és korszerűsítése kemény - társadalmi és nemzeti - konfliktusokkal járt. II. Lipót a magyar nemességgel való kompromisszumra tört, egyben meg is akarta torolni, hogy egy-egy magyar politikus más idegen uralkodót szeDávid Péter: , Itt van a" legvégső óltára Pallásnak". Erdélyi tudományos intézmények a XVIII. század végén. 2010. http://doktori.bibl.u-szeged.hu/921/ (2015-06-30). 405 OSZKK, Fol. Germ. 155. 29. 406 OSZKK, Fol. Germ. 155. 39. 104