OCR
teiket építik, miközben a szabadgondolkodót inkább gonoszság, a babonás embert pedig inkább a szív együgyűsége jellemzi." Míg a szabadgondolkodó ateista, a babonás ter mészetes jelenségeket is csodának tart, és ezzel a vallásnak árt, a vallás megvetésére ösztönöz." Csakhogy amíg a tudós szemek a természet könyvét tanulmányozták, a falvak világában még olyan dolgok történtek, amelyek túlmentek az együgyűségen. A boszorkányfürösztés - a populáris kultúra részeként - ittott még a XIX. század derekán is élő szokás maradt. A boszorkánynak nyilvánított embert megkötözték, és egy kötélen a vízbe eresztették. Ha elsüllyedt, nem igazolódott a vád, és ha szerencséje volt, még idejében kirántották a vízből. Igaz, már inkább csak lincselést helyettesítő bosszúként alkalmazták az emberégetés e hajdani előjátékát - még a polgári fejlődés élén járó Angliában is, ahol végül már csak a boszorkány nélküli boszorkányság képzete élt tovább. A 19. század derekán azért még egy Boroszló melletti falu nem volt hajlandó boszorkánya számára a temetésnél kijáró halotti menetet biztosítani." Nálunk a 18. század elején, Szegeden égették el a legtöbb embert, de jellemző, hogy másfél század múlva az utolsónak tartott két szegedi boszorkányt , népámításért" ítélték egy-egy havi fogságra. Az egyik azt akarta elhitetni, hogy tud repülni, majd bevallotta, tréfából bolondította a népet, egy kis szalonnáért és tojásért hazudozott nekik; a másik azzal hivalkodott, hogy boszorkányjegy van rajta, de hiába vizsgálták meg, nem találtak semmit.? Aztán a 20. század elején a , boszorkány? és az , áldozat" ügye mär csak räjuk kettejükre tartozott, nem a boszorkányra és a közösségre, mert a közösség már nem érezte magát veszélyeztetve.? Igaz, 1944-ben Londonban még egy 18. századi törvényre hivatkozva inditottak boszorkänypert, és kilenc hönapot kellett börtönben töltenie.’* 1951-ben Nyugat-Nemetorszägban bezüztäk Johann Kruse boszorkänymänia ellen irott könyvet, annak szerzőnek a művét, aki be akarta tiltatni a boszorkánymesék iskolai terjesztését, valamint a különböző boszorkányűző szerek árusítását, aztán hatalmas gyűjteményét a hamburgi múzeumnak ajándékozta. Az utolsó boszorkányégetésre Magyarországon került volna sor 1969-ben, ha hat romának sikerül egy öregasszonyt megégetnie.? Ma viszont már a boszorkányság érték, vallásos tapasztalat, és a megfelelő szertartások 9 Peter von Osterwald: Academische Rede vom Nutzen der logikalischen Regeln besonders wider die Freygeisterey und den Aberglauben, welche am héchsterfreulichen Namensfeste Sr. Churfiirstl. Durchläucht in Baiern [et]c. [et]c. im akademischen Saale abgelesen worden. München: Churfürstliche Akademische Buchhandlung, 1767. 5., 26., 29-30. ?! Heinrich Bruno Schindler: Der Aberglaube des Mittelalters. Breslau: W. G. Korn, 1858, 305. 7 Varga János: A babonák könyve. Arad: szerző kiadása, 1877, 33. 5 Davies 1990: Witchraft, 98., 118-119., 277-279. 94 https://en.wikipedia.org/wiki/Helen Duncan 5 HansJürgen Wolf: Hexenwahn. Hexen in Geschichte und Gegenwart. Dornstadt: Historia, 1990, 513., 515-517. 24