sége elvetette az ördöggel való szövetség és a boszorkányszombat képzetét." A puritán
 teológus, Nógrádi Mátyás, miközben szűkítette a boszorkányság fogalmát, és egész sor
 perverz kényszerképzetet és fantazmát elvetett, saját magával is ellentmondásba keve¬
 redett - feltehetően angol hatásra. Tagadta ugyanis a boszorkányjegyet — vagyis azt,
 hogy valamiféle testi rendellenességet vagy bármi olyasmit, amit a boszorkányüldözők
 annak véltek, az ördöggel való szövetkezés jelének tekintsenek -, ugyanakkor elfogadta
 az ördöggel való szövetkezés lehetőségét." Így a puritánok, akik harcos babonaellenes¬
 ségükkel a felvilágosodást készítették elő, paradox módon maguk is legitimálták a bo¬
 szorkänyüldözest - méghozzá éppen a kálvinista Rómában, Debrecenben.?
 
A boszorkányüldözés válságjelenség. Az egyensúlyát vesztett közösség bűnbakot
 keresett és talált, és ehhez ideológiát, megfelelő hatalmi háttérrel. És tette ezt elsősor¬
 ban akkor, amikor valamilyen járvány vagy időjárási katasztrófa sújtotta, és ezek kísé¬
 rőjelenségeként felfordult a politikai világ. Az ördöggel szövetkező boszorkány mítosza
 az eretnekségek üldözésére szakosodott ideológusok találmánya, a társadalmi feszültsé¬
 gek pedig emberáldozatot követeltek, bűnbakot. És működött még valami morbid va¬
 gina-szorongás, a női nemi vágyak kielégíthetetlenségének képzete.” A legzaftosabb
 történeteket olykor éppen kamaszok adták elő a boszorkányok és az ördög közösülésé¬
 ről, a bírák pedig árgus szemekkel kerestek a női nemi szerveken is ördögjegyet, a bo¬
 szorkányság bizonyítékát. 1745-ben például egy Baden-Württemberg tartományi - ma
 kedves - kis faluban egy hetvenéves nőt lányával együtt többször is megkínoztak, a bo¬
 szorkányjegyet kivágták a combjából, de azért mielőtt elégették, megfojtották. (Talán
 ezt elkerülhette volna, ha második férjével, akinek bigámia miatt menekülnie kellett,
 Magyarországra jön, és szerencséje van.)" Az ilyen undorító horrorjelenetekhez képest
 valóságos idill lehetett, hogy a természetes mágiát művelő nápolyi Giovanni Battista
 Porta - a 16. század derekán - társaival rávett egy öregasszonyt, akit azon boszorká¬
 nyok között tartottak számon, akik éjjelente a csecsemők vérét szívják, hogy megles¬
 hessék, amint magát a révületbe ejtő kenőccsel bekeni. Amikor az öregasszony a kenőcs
 bódító hatására elkábult, alaposan megütlegelték, de hiába, az öregasszony semmit sem
 érzett, viszont elmesélte, miként repült, miként kelt át a tengereken és hegyeken..."
 
Hiába kételkedtek néhányan még a legkegyetlenebb időkben is az ördöggel szerző¬
 dő boszorkányok létében, a mágikus világszemlélet addig élt, amíg a mechanikus filo¬
 
 
0 Kristóf Ildikó: Boszorkányüldözés a kora újkori Magyarországon: kutatástörténet, eredmények,
 teendők - 2013-ban. Boszorkányok, varázslók és démonok Közép-Kelet-Európában. Szerk. Klaniczay
 Gábor - Pócs Éva. Budapest: Balassi, 2014, 31.
 
"1 Makkai László: A középkori magyar hitvilág problematikájához. Ethnographia, 1983, XLIV: 112.
 
? Kristóf Ildikó: , Ördögi mesterséget nem cselekedtem": a boszorkányüldözés társadalmi és kulturális
 háttere a kora újkori Debrecenben és Bihar vármegyében. Debrecen: Ethnica, 1998.
 
® Easlea: Witch Hunting, 243-248.
 
# Lyndal Roper: Witch Craze, Terror and Fantasy in Baroque Germany. New Haven - London: Yale
 University Press, 2004, 222-227.
 
Giovanni Battista Porta: A mágiáról. Magia naturalis, [1557], 78.