Ez a nyilvánosság sok tekintetben a , reprezentatív nyilvánosságra" emlé¬
 keztet, amit Jürgen Habermas , státus-ismertetőjelnek" tekint." A szó, a be¬
 széd maga is társadalmi viszonylatokat, hierarchiákat fejez ki. Mozsgón a négy¬
 oktálos gazda négyszer szólalhatott meg, amíg az egyoktálos csak egyszer,
 a családon belüli kommunikációnak ugyancsak szigorú szabályai voltak, vagy
 Tiszaigaron az idegenből , beszármazott" asszonytól rossz néven vették, ha
 nyilvánosan sokat beszélt." A női és férfi közvéleménynek szegregált szín¬
 terei és témái voltak (,,a családokról az emberek nem beszéltek, az az asszo¬
 nyok dolga"), és a farsangi és az egyéb mulatságok maszkos alakoskodása¬
 it, adramatikus jatékok élénk párbeszédeit olyan szimbolikus kommunikáció¬
 nak tekinthetjük, ahol a szabályok megszegésére nyílt lehetőség."
 
A „bennszülöttek” nezöpontjät keresö antropolögusokat a törteneszeknel
 jóval régebben, talán Franz Boas óta foglalkoztatta, megismerhetök-e a mült¬
 és jelenbeli tapasztalatok, és ez hogyan függ össze ahagyomány nemzedékről
 nemzedékre terjedésével." Nem maradt ez teljesen reflektálatlan a hazai nép¬
 rajztudományban sem: idéztem Tárkány Szücs Ernő 1944-es megfigyelését (, az
 elődök tapasztalatai társas hagyományokhoz juttatják az utódokat, és ezeknek
 az egyének tulajdonába jutásán túl, életükben is érvényre kell jutniuk"), va¬
 lamint Ferenczi Imre két évtizeddel későbbi véleményét (a hagyományban
 kollektív tapasztalatok" összegződnek, az átadás-átvétel azonban , teremtő
 folyamat", melynek során , újraalkotása" valósul meg), ami a hagyományt az
 időben egymásra épülő tapasztalatokkal azonosítja, és ez a múlt újfajta meg¬
 ismerésének lehetőségét kínálja. A szövegek megítélésem szerint az egykori
 életvilág tudássá rögzült, egymással nemritkán konfliktusba kerülő (egyéni)
 tapasztalatainak sokaságáról, továbbá a kulturális miliők, akommunikációtól
 nem függetleníthető kollektív tapasztalatairól egyaránt tájékoztatnak, még ha
 abból a jelen nézőpontja sem zárható ki, illetve a , tapasztalataink története
 nem feltétlen rendelkezik az elbeszélés koherencidjaval.”””
 
A szóbeliség és az írásbeliség egyik legismertebb kutatója, Walter Ong sze¬
 rint a szóbeli kultúrákban a tapasztalat a mnemotechnika révén intellektua¬
 lizálható (ő azon a véleményen van, ha szavakba öntjük, akkor kis mértékben
 
 
72 Habermas, J. 1993. 57.
 
75 , Otthon elbeszélheti a véleményét, de nyilvános helyen ne mondja. Hogy jön ő hozzá!
 Még csak most került a faluba." Néprajzi Múzeum, EA 4089. (Fél Edit gyűjtése.)
 
"4 Néprajzi Múzeum, EA 2617. (Mezőkövesd, Fél Edit gyűjtése.)
 
75 Vö. Jeggle, U. 1979. 246.
 
76 A probléma az, hogy meghatározzuk az objektív világ és az embernek a különféle társadal¬
 makban alakot öltő szubjektív világa közötti kapcsolatokat." Idézi Lévi-Strauss, C. 2001. 19.
 
77 Ankersmit, F. 2000. 180.