202 "e Eltűnt falusi világok
a legények. Daloltunk, táncoltunk. Ott vótak a Peszerek, a Peszer bandája. Vasárnap,
mikor fölkeltünk, összefilléreltünk, elmentünk be a Várdombra húsér. Főztünk
ebédet. Meg estére megint táncoltunk. Hétfőn meg lehorgasztott orral gyüttünk
haza. Ott aludtak mivelünk a legények, akinek vót szeretője, ott aludt mellette, nem
vót semmi hiba se köztünk. Mindenki a párjával. Ruhástól, harisnyába. Legény vót,
aki letette a csizmát, vót aki nem. Nem vót felügyelő. Mikor ezek tanyájánál vó¬
tunk, ott kinn vót a szüle. Nem is szerettük akkor, hogy az öregek ott kontárkod¬
janak. "55
A néprajzi irodalom a szőlőőrzés eredetét a közösen végzett munkára vezeti
vissza. A Sárközben a szüretet megelőzően a lányok a hét elejétől a szőlőhe¬
gyen tartózkodtak, és kereplők kel riasztották el a kártevő madarakat, s mivel
a hálótanyára esténként a legények is megérkeztek, a fiatalok szórakozásának,
valamint a párválasztás kitűnő alkalmai lettek.
Ebből az elbeszélésből a munkavégzés hiányzik, a lányok nem az egész
hetet, csupán a hétvégét töltik a hegyen, aminek részint az ünnepélyes, részint
a kirándulás (a piknik) hangulatát idéző mozzanatait ismerjük meg. Hatan-he¬
ten , rendesen" felöltözve (mint vasárnap) és dalolva vonulnak ki, az össze¬
adott pénzből főznek maguknak, majd csatlakoznak a legények, akik éjszaká¬
ra is maradnak. Az adatközlő megemlíti — a körülírás nyelvi eszközeivel, bár
némiképp kétértelműen - a szexuális kapcsolat hiányát (, ott aludtak mivelünk
a legények, akinek vót szeretője, ott aludt mellette, nem vót semmi hiba se köz¬
tünk. Mindenki a párjával. Ruhástól, harisnyába."), mégis úgy tűnik, hogy az
ott töltött éjszakák is az emlékezetben maradtak. Majd a hétvége elteltével szo¬
morúan (, lehorgasztott orral") tértek haza.
A szőólőőrzésnek az ,egy bandába" tartozás öröme, a közös szórakozás,
a még a szülők háztartásában élő lányok függetlenedése, a házassági partner
a csoport saját normái által kontrolált, mégis önálló keresése, valamint az er¬
kölcsi tennhatóság gyengítése egyaránt a funkciója lehetett ( Nem vót felügye¬
16.” , Nem is szerettük akkor, hogy az öregek ott kontárkodjanak.")," és a de¬
563 Dávidékén. (Ruitz Izabella megjegyzése.)
561 Szili Istvánné (sz. 1892. Sárpilis). Néprajzi Múzeum, EA 26938.
55 Csalogovits J. 1936. 142-143, Balázs Kovács S. 1999. 365-412.
566 A falusi elöljáróság a , közerkölcs" védelmében, az erélyesebb szülői felügyelettel kívánta
a fiatalok szórakozását megakadályozni. 1863-ban a decsi bíró jelenti a ftőszolgabírónak,
hogy a , lakosság legnagyobb részének kivánalmához képest 10 f. birság mellett közhírré
tétetett, hogy senki gyermekét vagy leányát, asszonyát, különösen vasárnapi napokon
szöllöhegyre, oly végből ki ne botsássa, hogy ott a szöllö örzés szine alatt hálló tanyákon
bandázzanak, másoknak károkat okozzanak, ami pediglen föbb a köz erkölcsiség szem¬