OCR
196 e Eltűnt falusi világok több vagyonúak, nem úgy öltöztek. A segesdiek is elég jól öltöztek. De a szőlőhegybe — mert a segesdi hegyen nekünk is volt szőlőnk, és egyik szomszéd egyik, másik a másik Segesdről való volt — és láttuk, sose jöttek olyan csinosan, mint a korpádiak. Át se öltöztek, mindjárt nekiálltak dolgozni. De a korpádiaknak volt egy ilyen — kimenő ruhának szoktuk nevezni — abba mentünk, és ott átvetkőztünk munkaruhába, azok nem... A korpádi ember az istállóba se abba a ruhába volt, amibe elment a mezőbe... Sőt mi több, engem már úgy neveltek, hogy a korabeli ember nálunk abba az időbe külön hálóruhába aludt, nem a nappaliban, mint a régi parasztok, vagy ahogy a másik községekben. Egy hétig, két hétig is abba volt éjjel-nappal. "5" A kultúra táji és etnikai differenciálódásának elgondolását talán a népviselet sokszínűsége igazolta a legszemléletesebben. A néprajzi gyűjtések és leírások a 19. század végétől erre nagy figyelmet fordítottak," és bár nem vitatjuk, hogy az anyagiság számos szemmel látható tényének (a hímzett ködmönök színétől és motívumaitól a kendők megkötésén át az alsószoknyák számáig) szerepe volt az identifikációban és a csoporthoz tartozás megjelenítésében, az sem kizárt, hogy az etnográfusi érdeklődés, amely a falvak vagy a „viseletcsoportok" közötti hasonlóságok és különbségek aprólékos feltárására törekedett (és a gyűjtött anyagot helyi kiállításokon mutatta be), maga is hozzájárult e jelentések erősödéséhez és tudatosulásához. Nagykorpád önkéntes néprajzi gyűjtője"", a tanult etnográfusoktól eltérően, a viselet részletekbe menő leírásától tartózkodik, és osztályozási szempontjai is eltérőek. A települések lakóinak mentalitása közötti különbségek a lényegesek: a szabásiak szorgalmasak, folyton dolgoznak (ami önmagában nem ertek), es bar „több vagyonüak”, ez az öltözetükön nem lätszik meg („piszkosak és porosak"). A segesdiek szintén nem tesznek különbséget a munkában és a munkán kívül viselt ruházat között. A korpádiak ezzel szemben mindig ,CSinos" megjelenésűek, nemcsak a különböző munkákhoz , vetkőznek át", hanem akkor is, ha vásárolni mennek, a munkát és a szabadidőt, az otthon és a nyilvánosság tereit tehát az öltözetükben is elkülönítik. Az adatközlő a településekhez eltérő kulturális viselkedéseket társít,??? és bizonyos, hogy a tiszta és a piszkos, a csinos és a rendezetlen, az alkalomhoz illő és a differenciá58 Az ünnepi ruházatra érti. (Knézy Judit megjegyzése.) 59 Knézy J. 1996. 386-387. 550 Például Bellosics B. 1903. 273-279, Czerzy M. 1906. 205-215. 551 Róla semmilyen információnk sincs. 5522 Az egyik kutasi emlékező viszont a nagykorpádiakról mondta, hogy , lucskosak voltak, disznótartók." Knézy J. 1996. 386.