mellünkhő szorítottuk, úgy mentünk a templomba. Szép vót ám, ahogy men¬
tünk, a szoknyák csak úgy pödöröttek. ..")?"
A viselet azonban, a Kocsis Rózsi memoárjában megjelenő széki norma¬
rendtől eltérően, nem a közösség hagyományait védő változatlan szabályok
rendszere. A színek például különböző életszakaszokat jelöltek, de használa¬
tuk átalakul, individualizálódik, és a mindennapi gyakorlatban kapja meg
társadalmi funkcióját (nem pusztán jelölik, hanem alakítják a naptári évekkel
egyébként is nehezen tagolható életszakaszokat).
A viselet folyton változik, erre a szövegben olvasható párbeszéd utal. A
beszélgetés másik résztvevője a korábban ünnepeken hordott számedlis réklitö"
ajánlja fiatalabb sógornőjének (, millen jó lenne még neked dologténap"), aki
ezt kikéri magának (, hiszen kinevetnének. Köll halannyi a korral.") Hogyan
értelmezhetjük ezt? Vargáné 1967-ben, amikor az interjú készült, , viseletben"
jár, amit a következő generációk már , maradinak", kulturális orientációjuktól
eltérőnek, idegennek minősítenek (az adatközlő a saját csoportjával azonosul
és többes szám első személyt használ: , Azt mongyák ránk, hogy maradiak
vagyunk, mert viseletben járunk.") Vargáné ezzel nem ért egyet, és a viselet
- elemeiben történő, lassú, ahagyományokat is megőrző — megújításával érvel.
Ebben az értelemösszefüggésben a , viselet" a , divat" kifejezéssel cserélődik
fel, ami a változást, a , korral haladást" de nem az idegen, a városi minták üres
utánzását jelenti, és az adatközlőt a feltehetően takarékossági okokból még
mindig a , divatból kiment" réklitípust hordó Köszörüs Máritól és az azt aján¬
ló idősebb sógornőtől különbözteti meg („most mä nem divat a szämedlis...
mink is menünk a divat után"). A szövegben tehát a viselet és a divat (a tradí¬
ció és az újítás) nem egymást kizáró ellentétként, hanem az öltözködés — mint
változó normarend és mindennapi gyakorlat —- inmanens kulturális értéke¬
ként jelenik meg, miközben a narráció a hozzá fűződő egyidejű tapasztalatok
változatosságára is utal.
A Somogy megyei Nagykorpádon az 1970-es évek végén egy , önkéntes
gyűjtő" osztotta meg emlékeit, illetve a múltra vonatkozó ismereteit az etnográ¬
fussal:
, A szabásiak semmire nem értek rá, mindig dolgoztak. És nem látszott meg rajtuk,
olyan piszkosak voltak, nem öltöztek csinosan. A korpádi embör meg asszony, ha
elment valahová, még ha bótba is, mindig rendesen, tisztán felöltözött. Azok meg
zsírosan, porosan, piszkosan elmentek mindenhová. Nem látszott meg rajtuk, hogy