A paraszti társadalom mobilitásának kutatását hosszú ideig az , átmeneti osz¬
tály" teóriája határozta meg, majd a birtokstatisztikákkal megjelenített falusi
struktúrák változásának vizsgálata került előtérbe. Az idézett interjúk sem az
életútelemzés szándékával készültek, mégis az egyéni és a csoportos társadal¬
mi mobilitás észlelésének változatosságát szemléltették. A kiváltságos (redemp¬
tus) családból származó halasi nagygazda, Gyenizse Lajos az 1920-as évek
közepéig 440 kataszteri holdra gyarapította birtokát, ? erről azonban a memo¬
árjában egyetlen szót sem ejt. Társadalmi világát a család múltban gyökerező
státusának megőrzése határozta meg, és a megalkotott , normál" életrajz éppen
a folytonosság tapasztalatát és a nem kalkulált fordulópontok ellenére is a jövő
kiszamithatösägät erösiti.””” A mezökövesdi Köteles József számára nem a csa¬
lád, hanem az önálló kisgazdák alkotják a referenciacsoportot. Miután meg¬
válakozott, 8-10 hold földet tud összegyűjteni, és életének minden mozzanatát
(a narratívát is) a vagyon, akár egyetlen négyszögöllel történő, , szaporítása",
valamint a település társadalmában jellegadó summás és napszámos tömeg¬
től elkülönülés szándéka dominálja (, ha egyszer már szétmegy a vagyon"
közben szaporodott a mi pénzünk", , megszaporodott a vagyon"). Az Ipoly¬
völgy szűk határú hegyvidéki falvaiban a néhány nagyobb földű, 30-40 vagy
legfeljebb 70 holdas család , pusztulása" foglalkoztatta talán legélénkebben
a közvéleményt, és az emlékezet ezt alakította általános érvényű, az erkölcsi
ítéletet is magába foglaló bírálattá. Tiszaigaron a társadalmi miliő szegmense
a voltnemesség, ezért a mobilitás meghatározó csatornája a nemesi patronázs
és a kliensi kapcsolatok, s a Tóth Márton életútját megalkotó fia számára az
urak" és a ,parasztok" közötti rendies határvonal (vágyott) átlépése válik
manifeszt értékké. De a családi és rokoni kapcsolatokon kívül, szintén pártfo¬
gók segítették Dobos Flórián városi integrációját is.
A társadalmi környezet nem csupán az egyéni vagy a csoportos mobilitás
tapasztalatait, hanem az életút kulturális felépítését is befolyásolta. Gyenizse
Lajos visszaemlékezése az 1930-as években eleven emlékezetközösségben ké¬
szült, a múlt és a jelen tapasztalata harmonikus egységet alkotott. Fél évszá¬
zaddal később Dobos Flórián egy régen lezárt életszakaszra és idegen életfor¬
mára tekint vissza, s a szóbeli kultúra elvesztését érzékeli: , Annak idején sze¬
rettem hallgatni az idősebbek élettörténetét, ha úgy éreztem, hogy nem
mesélnek, hanem igaz történeteket beszélnek. Én is szeretném most ugyanezt
tenni, de nincs kinek, vagy nincsen rá idő."