OCR Output

A rétegződés emlékezete e 145

mek feloldásának és a verbális elégtételnek, továbbá az emlékezetben való
megőrzésének és a továbbörökítés hatékonyságának egyaránt az eszköze le¬
hetett.

Ne feledkezzünk meg azonban a büntetések okáról sem. Az adatközlők
által elmondott történetekben ez legtöbbször a dologtalanság, ahanyag mun¬
kavégzés (nem differenciálva a robotban és a saját gazdaságban végzett, pon¬
tosabban el nem végzett munka között)", ezenkívül a templomban való illet¬
len viselkedés, a lopás és az urakkal szembeni engedetlenség. Innen nézve
a büntetések változatos formái az erkölcsi és a hatalmi rend falusi megszilár¬
dítását és fenntartását, a parasztok nevelését (társadalmasítását) célozták, ál¬
landósága pedig, ami a Széky család 18-19. századi generációihoz kapcsolódott,
mintha ennek csekély eredményét mutatná.

NEMESEK A FALUSI TÁRSADALOMBAN

Magyarországon az európai viszonylatban is nagyarányú nemességen belül
kiemelkedő volt a csupán armálissal rendelkezők vagy a kisbirtokokon gaz¬
dálkodók száma, akik életmódja - a néprajzi kutatások szerint — a parasztoké¬
hoz hasonult.

Ez igazolta a nemesi múlt 19-20. századi emlékeinek gyűjtését, ami a kö¬
zösségi kapcsolataikat is magába foglalta. A következő interjút Szabó László
az 1970-es évek közepén az egykori kurialista faluban, a tiszazugi Csépán ké¬
szítette.

, A magatartásuk, a beszédük, a viselkedésük nagyon elvált a többi emberétől. Ők
töltötték be Csépa községben a vezető szerepet. És a családból választották az őhoz¬
zájuk illő embereket. A famíliára nagyon sokat adtak. Közéjük más ember nem
juthatott be. Azt mondták, csak a Palotayak, a Czuczok, a Tercsiek meg ilyenek
lehetnek még kisbírók is. Más nem oda való. Voltak azért olyan emberek, akik fel¬
törték magukat, és bátran oda mertek menni a Tanácsházához. Ilyen volt az én
nagyapám is, az pásztorember volt. De mikor voltak ezek a nagy választások,
a nagyapámat még Szolnokra is elvitték hintóval. Olyan nagy becsülete volt. De

42

a

További példák: , A régi urak azt, aki nem dolgozott, megkorbácsolták vagy kikötötték."
Ezt a jobbágyokat ostorral ütötték, karikással. Biztosan nem akartak dolgozni." Katona
I. 1950. 76-77.

#2 , Oszt megkorbácsoltatta szegíny jó édesapámat is. Bement (az uraság) a templomba, oszt
beszélgetett valaki, valamit rosszul szólt. Aztán 25 botot veretett rá, oszt véres gatyával
ment haza az ídesanyjához, pedig nem is ő vót." Katona I. 1950. 76.