OCR Output

A munkavégzés emlékezete e 103

remtését is nehezíti. A bárándi gazdafiú narrációjában szó nincs kölcsönös¬
ségről, egymás segítéséről, ahogy az interakciók egyénítéséről vagy a végzett
munkák konkretizálásáról sem. Az identifikációban az egyéni és a csoportos,
a rendies (, gazda fia vótam"), a szociális és a kulturális (nem vót közös
dóguk") faktorok összefonódnak, de ettől elválaszthatatlan a , szegínyek" és
bérmunkát vállalók csoportként való megjelölése és elkülönítése."

A munka és a közösségi szervezet egymással összefüggő észlelésének még
egy változatát ismerhetjük meg a 19. századi munkaformákat talán a legin¬
kább átalakító gépi cséplés rendkívül gazdag emlékanyagából. Ezúttal az 1919¬
ben Galgamácsán született Vankóné Dudás Juli memoárjából idézek:

, Valamennyi munkát felülmúlt a cséplés. Szeptember derekán van a búcsúnk, de
még a koronai gépek" mindig zúgtak. Ennek hallatára bizony a hideglelés rázza
az embert, ha belegondolja magát abba a rettenetes, kínos helyzetbe, ahogy a csép¬
lőgépnél dolgozott. Hát azt kifejezni sem lehet talán! A lányok a gép tetejére men¬
tek kévét vágni. A legények a kévét hányták a villával a gép tetejére. Ha többen
voltak, akkor váltották egymást. 18 ember kellett a géphez munkásnak. Három kévés
a kazalra, két-három a zsákokhoz, három a szalmás kazalra, egy kévevágó, két-három
törekes, hat szalmahordó. Ahogy tépi a gép a szalmát, azt úgy kell rohamosan
hordani. Lányok, asszonyok odasorakoznak, de bizony, ha a hat személy közül egy
is áll, nem bírják elhordani a szalmát... Nagyon meg kellett az embernek tartani
mindenki elismerését a jó munka elvégzéséért, mert akkor jövőre nem hívták meg
gépelni. Ezt nevezték kaláka cséplésnek. Rokonok, jó barátok, szomszédok összeáll¬
tak és együtt dolgoztak. A falusiak ezért kedveztek egymásnak, sütöttek, főztek ez
alkalommal. Amikor leállt a gép rostát váltani, a háziasszony hozta a frissen sült
kapros túrós lepényt, amit éppen akkor szedett ki a kemencéből. Ltána jó hideg
szódás fröccsöt, és ment a munka tovább. Amikor délben mentek haza ebédelni,
úgyszintén kínálták az embereket. Olyan is volt, hogy több mint a felét el sem
engedték, hanem beterelték ebédhez a hűvös szobába. Akit megtisztelt a gazda,
behívta, de annak ezt viszonozni kellett. Olyan ünnepies volt, nagyon szép és
családias... Édesapámnál mindig daloltak a munkások, ő vödörrel hordta ki a bort
nekik. Ha estére nyúlott ki a munka, mert délben jött a gép, nálunk volt a vacsora.
Ott aztán éjfélig elszórakoztunk. Mindenki mesélte az élményeit. Olyan hangula¬

>10 Craig Calhoun ezt hálózati, illetve kategoriális identitásnak nevezi. Calhoun, C. 1997.
A statikusnak és homogenizálónak minősített , identitás" helyett az , azonosság" , , kötő¬
dés", , identifikáció", , kategorizálás" fogalmak használatát javasolja Brubaker, R.— Cooper,
F. 2000. 1-47.

"1 A gödöllői koronauradalom cséplőgépei.