OCR Output

48 e Eltűnt falusi világok

nítéséhez vagy az ideologikus (népi) tartalmától megfosztott kultúra társadal¬
mi gyakorlatokként, viselkedési normákként és gondolkodásmódokként
történő leírásához vezethetett (volna). Sárkány Mihály például a falubeliekkel
beszélgetve megállapítja, hogy a , múltat illetően négy rétegben gondolkoz¬
tak" (nagygazdák, tizenholdasok, néhány holdasok és földnélküliek), ami a
szerző által idézett egykorú statisztikai birtokkategóriákhoz és a konstruált
gazdaság-típusokhoz hasonlítva is leegyszerűsített társadalomkép." Vagy a
kultúrának az előbb említett felfogása és élesszemű megfigyelése tette lehető¬
vé, hogy Gergely Katalin írásában (a kivetkőzés világosan nyomon követhető
folyamata mellett), a népviselet továbbélése ne egyszerűen a hagyományhoz
ragaszkodásként, hanem praktikus gyakorlatként (, nagyon drága lenne átöl¬
tözni, ez a viselet mindig divatos, nem változik, a városi ruha mindig válto¬
zik, ) és a közösség esztétikai reprezentációjaként fogalmazódjon meg - ami
az ágensek számára is így tudatosul. ( Olyan szép volt, amikor mi, lányok va¬
sárnap délután összebeszéltünk, és énekelve végigsétáltunk a falun, 6-8 lány
egyszerre lépdelt, csak úgy ragyogott a csizma a lábunkon.")"

Jávor Kata tanulmánya Varsány , társadalmi viszonyait" az , értékrend és
a mentalitás" vizsgálatával kívánja megragadni, ami a mentális, valamint az
átalakuló társadalmi struktúrák kapcsolatáról tájékoztat." A szerző úgy véli,
hogy a mentalitás , paraszt" típusát"" (a birtokkategóriáktól függetlenül) az
önállóságra és az önellátásra törekvés, továbbá egy kényelmes, de állandó te¬
vékenységet jelentő munkaritmus jellemzi, ami az egykori cselédek vágyaiban
vagy ambícióiban is jelen van, és a termelőszövetkezeti munkaszervezetben,
a fogatosok, az állattenyésztők és a gondozók között él tovább. (, Amit egy nap
kéne, azt két nap végeztem, úgyis jó volt. Nem számoltatott le senki, nem ke¬
restem kevesebbet.") A kelengye összeállítása (Jávor megfigyelése szerint ennek
a szerepe a kutatás időszakában növekedett), a népviselet megújulása a jól
beazonosítható mozgásformákkal és testtartásokkal együtt vagy az állandó
presztízsszimbólumok (például a jó kondícióban tartott lovak) ugyancsak a
parasztiként azonosított mentalitás és a patriarchális értékrend tartós fenn¬
maradására utalnak, illetőleg a mentalitások által konstituálódó társadalom
feltételezéséhez vezetnek."7

1% Sarkany M. 1978. 91.

™ Gergely K. 1978. 209-210, 230-231.

15 A mentalitás kutatása a 20. század elején jelent meg a francia etnológiában (a fogalmat
Lucien Lévy-Bruhl használta), ami a kutató és az akkor még primitívnek nevezett emberek
tapasztalati világának különbözőségére hívta fel a figyelmet. Le Goff, J. 2007. 424.

56 Az idézőjelet Jávor Kata használja.

157 Jávor K. 1978. 304-308, 316-319.