OCR Output

44 e Eltűnt falusi világok

megsegítették jószággal vagy ennivalót adtak neki. :Ha azonban elitta vagy elher¬
dálta a pízt, arra haragudtak. a"

Folytathatnánk az ilyen és az ehhez hasonló textusok idézését, ami az adat¬
közlők által mondottak sokféle interpretációját mutatja. Az etnográfusok első
generációi és az 1920-as, "30-as években gyűjtők a kollektív emlékezet által
fenntartott, a múlt és a jelen között kapcsolatot teremtő hagyomány megmen¬
tésére törekedtek. A történeti néprajz viszont a néphagyományt a történelem
terrénumába utalta, és a tömegesen , előállított" visszaemlékezéseket szóbeli
dokumentumkért, a történeti módszer szabályai szerint használta fel: a múlt
kronologikus rendjébe illesztette és kritikának vetette alá (a gyűjtők az adata¬
ikat különböző technikákkal szerkesztették tudományos szöveggé).

KORREKT" KUTATÓK

Az előző fejezetben bemutatott paradigma nem vált kizárólagossá a II. világ¬
háború után. A Fél Edit kezdeményezte, másfél évtizedig tartó átányi kutatást
kell kiemelnünk, aminek az előzményei az 1930-as és 1940-es évek községta¬
nulmányaiig nyúlnak vissza. A Kocsról írt monográfia az anyagi és a szellemi
élet (a népi műveltség), valamint a település társadalmi szervezetének (a csa¬
lád- és háztartásformák, a rétegződés) integrálását tűzte célul, ami hosszabb
és intenzívebb terepmunkát, illetve az adatközlőkkel a , korábbinál meghit¬
tebb, kölcsönös bizalmon alapuló kapcsolatot kívánt." Fél Edit jövedelemki¬
mutatásokat, leltárakat és egyéb összeírásokat, ezenkívül életrajzi elbeszélé¬
seket is felhasznált, elméleti mintaként pedig az európai szociológiai és etno¬
lögiai irodalmat (Richard Thurnwaldot, Alfred Vierkandtot) követte.!”
Kezdeti ambíciói a világháborút követő társadalmi és politikai változások,
valamint a szellemi útkeresés nyomán alakultak nagy ívű kutatási program¬
má, ugyanakkor az 1948-ban, a rövidesen felszámolt Néptudományi Intézet
által kiadott tanulmánya, mely a népi társadalmat Gemeinschaft-típusú vagy
organikus közösségnek minősítette, a hatalom által , organizálni" kívánt pa¬
rasztság autonómiája melletti kiállásként is felfogható."

Az , organikus struktúrák", valamint az Átányon (is) megőrzött paraszti
kultúra Fél Edit és a hozzá csatlakozó Hofer Tamás számára a nemzeti kultú¬

88 Varga Gy. 1981. 419, Örsi J. 1990. 152. Az etnográfus szövegében a kurzívval jelölt szavak
szintén az adatközlők kifejezései.

199 Fél E. 1941, Fél E. 2001 (1987). 380-382.

140 Fél E. 1948. 1-2, Sárkány M. 2000. 52-53, Tóth Z. 2002. 225.