Az emlékezés vizsgálata és a róla alkotott teóriák a szociológiában, az antro¬
pológiában (és a pszichológiában is) a legkorábbi időszaktól a történetmondás,
az elbeszélés, valamint a nyelv problematikájával kapcsolódtak össze. Bartlett
a , primitív" kultúrákról írt kötetében, miként említettem, a közösségek mito¬
szainak és más történeteinek társadalmi meghatározottságát emelte ki, Hal¬
bwachs szerint pedig az emlékek a történetek mondása és megosztása révén
válnak társas (kollektív) természetűvé.?
A terepmunka megújítása az antropológusokat is új felismerésekhez ve¬
zette. Bronislaw Malinowski, aki , résztvevő megfigyelőként" a rendszerint
tolmácsot használó elődeitől eltérően, kitűnően beszélte a bennszülöttek nyel¬
vét, azt tapasztalta, hogy a nyelv a szóbeli kultúrában sokkal inkább a cselek¬
vés egy lehetséges módja, mint a gondolatok kifejezésének az eszköze, és a sza¬
vak jelentéseinek, melyek a különböző beszédszituációkban (interakciókban)
aktualizálódnak, közvetlen társadalmi funkciói vannak." A kultúrát a nyelv¬
hez hasonló struktúrának tekintő, és a rokonsági rendszer analízisét a fono¬
lógiai elemzéssel rokonító Lévi-Strauss a nyelvet ugyancsak társadalmi jelen¬
ségnek tartotta."
Az emlékezet társas keretének gondolata nyomán vált népszerűvé a kü¬
lönböző társadalomtudományokban az , emlékezetközösség" fogalma, amely
az identitásteóriák terjedésével, kollektív azonosságtudatra tett szert. A szo¬
ciológus Robert Bellah és munkatársai szerint a közösségek (az egyesült álla¬
mokbeli etnikai és felekezeti csoportokat, valamint a családokat vizsgálták)
a hagyományaikhoz tartozó történetek mondása, az őket alkotó narratívák
révén maradnak fenn.? A szociálantropológusok újabb generációjához tarto¬
zó Maurice Bloch terepmunkája során ugyancsak a történetek mondására kon¬
centrált, és arra a következtetésre jutott, hogy az emlékek , elraktározása" nem
3 Koselleck, R. 2003. 413-414.
39 Bartlett, F. 1923. 57-75, László J. 1999. 79.
19 Malinowski, B. 1949. 312-316.
1 Lévi-Strauss, C. 2001. I. 54-55.
3? Ezt fejti ki teoretikusan Carr, D. 1986. 163-164.