Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000008/0000

Eltűnt falusi világok. A 20. századi paraszti társadalom az egyéni emlékezetekben

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Csíki Tamás
Field of science
Történettudomány / History (12970)
Series
Specimina Ethnographica
Type of publication
monográfia
022_000008/0013
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 14 [14]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000008/0013

OCR

Bevezetés —célok, módszerek, előzmények " 13 A szociológusok körében nem merült feledésbe, hogy végső soron az individuum emlékezik, és az 1960-as években az egyéni életpályák, illetve a biografikus emlékezet vizsgálata (más társadalomtudományokhoz hasonlóan) fenomenológiai perspektívát kapott. Peter Berger a szociológiát népszerűsítő munkájában úgy érvel, hogy a saját élettörténetünk megalkotása folytonos újraértelmezések sorozata, ami változó társadalmi helyzetünk és szerepeink, kapcsolataink, valamint világszemléletünk szerint, azaz más-más nézőpontból történik. (Az életrajzi emlékek a nagy társadalmi és politikai átalakulások nyomán is módosulhatnak, és az új értékrendekhez, a normatívvá váló beszedmödokhoz [diskurzusokhoz] igazodhatnak.) Ez a szemlelet a szemelyes múlt változékonyságának és konstruktív természetének gondolatához vezet, továbbá ahhoz, hogy az önazonosságot (vagy énképet) ne egységes és szilárd karakterűnek, mint inkább élethelyzetről élethelyzetre változó folyamatnak (identifikäciönak) tekintsük.? Nem áll ettől távol a kognitív szociológia neves képviselőjének, Eviatar Zerubavel felfogása. A , mnemonikus szocializáció" fogalmát használja a társadalmi környezet szerepének hangsúlyozására, vagyis az egyén különböző mnemonikus közösségek (család, munkahely, etnikai csoport, nemzet) tagjaként újabb és újabb emlékezeti hagyományokat sajátít el, ezáltal több mindenre ,emlékszik", mint amit személyesen tapasztalt vagy átélt." Halbwachs elgondolásának hosszan tartó hatását és a modernizáció evolúciós teóriájához igazítását példázza Anthony Giddens 1996-ban megjelent írása. A , tradicionális" társadalmakban az emlékezet a hagyomány által szervezett aktív, közösségi folyamat, a múltnak orientáló hatása van a jelenre és a jövőre is, míg »mapjaink” fejlett tarsadalmaiban — mondja a szerző - a lokális közösségek végső felbomlásának, valamint a „kis- &s anagyhagyomäny” közötti különbseg eltünesenek lehetünk tanui.”° Ez nem jelenti azonban a helyi szokäsok teljes felszámolását, inkább a burjánzó , tradicionalizmus" keretében ereklyévé, , élő múzeummá" válását." A történészek a parasztság, illetve a népi kultúra kutatása során hosszú ideig azzal a problémával szembesültek (és nem csak a középkorra vonatkozóan), amit Georges Duby szemléletesen úgy fogalmazott meg, hogy a # Berger, P. 1963. 54-65. 24 Zerubavel, E. 1996. 283-300. 5 Ezeket a fogalmakat Robert Redfield használta az 1950-es években a szóbeli és az írott hagyomány megkülönböztetésére. 2% Giddens, À. 1994. 56-109.

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1867 px
Image height
2670 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.17 MB
Permalink to jpg
022_000008/0013.jpg
Permalink to ocr
022_000008/0013.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu