OCR Output

A DRÁMA GYAKORLATI ALKALMAZÁSÁNAK ALAPELVEI

Visszajelzések: A facilitátor feladata, hogy ne minősítse az elhangzó véle¬
ményeket! Ez sok esetben nem könnyű feladat, de alapvetően szükséges olyan
légkör megteremtéséhez, amelyben szabadon megfogalmazhatják akár szélső¬
séges nézeteiket a diákok. Viszont a tanár feladata további kérdések feltevése,
összefüggések felmutatása, és tények, adatok megosztása a csoporttal. Példá¬
ul a beszélgetés során esetlegesen elhangzó élesebb véleményeknél rendkívül
hasznos lehet továbbkérdezni. Jó, ha a diákok tudnak azon továbbgondolkodni,
hogy honnan jön, vagy milyen hatása van annak a véleménynek, amely mellett
kardoskodnak. Talán az egyik legnagyobb kihívás — legalabbis a szamomra az -,
hogy a tanár megérezze, mikor Je szólaljon meg. A néma jelenlét vagy hümmögés
gyakran teret nyit a diákoknak arra, hogy maguk gondolják tovább, találják ki,
egyeztessék le azt, amit amúgy a tanártól várnának. Ha a megfelelő pontokon
csöndben tud maradni a tanár, azzal is teret nyithat a továbbgondolásnak és
a felelősségvállalásnak.

HOGYAN TOVÁBB?

Ez a könyv a drdmapedagégia gazdag világának egy szeletét mutatta be. Érde¬
mes tágítani a területtel kapcsolatos ismereteket és mélyíteni az általunk vá¬
lasztott irányokkal kapcsolatos megértésünket. Széles palettája kapható a drá¬
mapedagógiával kapcsolatos kiadványoknak Magyarországon is. A Magyar
Drámapedagógiai Társaságnak"? köszönhetően ingyenesen elérhető online
a Drámapedagógiai Magazin majd összes száma, "" rengeteg hasznos elméleti és
gyakorlati anyaggal. Sokat lehet tanulni a hospitálásokból, kollégák munkájának
megfigyeléséből. Erre kínálnak lehetőséget a különböző szakmai rendezvények,
tréningek. Többféle rendszerű és különböző tartalmú képzéseket is lehet végezni
itthon és külföldön is.

Mindezek mellett a tantermi dráma leginkább a csinálás útján tanulható.
Pontosabban úgy, ha csináljuk, és utána reflektálunk a tapasztalatainkra. Ebben
segít például egy terepnaplószerű füzet, amibe lejegyezzük a tapasztalatainkat
az egyes drámaórák után. Érdemes írni a formák és a tartalom kapcsán születő
reflexióinkat, a dráma vezetésével kapcsolatos érzéseket, észrevételeket is. Ha
nem sikerül a drámaóra után rögtön időt szakítani erre, akkor érdemes még
aznap találni tíz nyugodt percet. Nagyon érdekes hosszabb idő után visszanézni
ezeket a bejegyzéseket, én időnként egészen meglepődöm azon a különbségen,

43 http://drama.hu/ (Letöltés: 2020. szeptember 13.)

44 https://drama.hu/2020/04/dramapedagogiai-magazin-az-1991-tol-megjelent-szamok¬
tartalomjegyzeke-letoltese/ (Letöltés: 2020. szeptember 13.)

+ 92 +