A DRÁMA GYAKORLATI ALKALMAZÁSÁNAK ALAPELVEI
  
Visszajelzések: A facilitátor feladata, hogy ne minősítse az elhangzó véle¬
 ményeket! Ez sok esetben nem könnyű feladat, de alapvetően szükséges olyan
 légkör megteremtéséhez, amelyben szabadon megfogalmazhatják akár szélső¬
 séges nézeteiket a diákok. Viszont a tanár feladata további kérdések feltevése,
 összefüggések felmutatása, és tények, adatok megosztása a csoporttal. Példá¬
 ul a beszélgetés során esetlegesen elhangzó élesebb véleményeknél rendkívül
 hasznos lehet továbbkérdezni. Jó, ha a diákok tudnak azon továbbgondolkodni,
 hogy honnan jön, vagy milyen hatása van annak a véleménynek, amely mellett
 kardoskodnak. Talán az egyik legnagyobb kihívás — legalabbis a szamomra az -,
 hogy a tanár megérezze, mikor Je szólaljon meg. A néma jelenlét vagy hümmögés
 gyakran teret nyit a diákoknak arra, hogy maguk gondolják tovább, találják ki,
 egyeztessék le azt, amit amúgy a tanártól várnának. Ha a megfelelő pontokon
 csöndben tud maradni a tanár, azzal is teret nyithat a továbbgondolásnak és
 a felelősségvállalásnak.
  
Ez a könyv a drdmapedagégia gazdag világának egy szeletét mutatta be. Érde¬
 mes tágítani a területtel kapcsolatos ismereteket és mélyíteni az általunk vá¬
 lasztott irányokkal kapcsolatos megértésünket. Széles palettája kapható a drá¬
 mapedagógiával kapcsolatos kiadványoknak Magyarországon is. A Magyar
 Drámapedagógiai Társaságnak"? köszönhetően ingyenesen elérhető online
 a Drámapedagógiai Magazin majd összes száma, "" rengeteg hasznos elméleti és
 gyakorlati anyaggal. Sokat lehet tanulni a hospitálásokból, kollégák munkájának
 megfigyeléséből. Erre kínálnak lehetőséget a különböző szakmai rendezvények,
 tréningek. Többféle rendszerű és különböző tartalmú képzéseket is lehet végezni
 itthon és külföldön is.
 
Mindezek mellett a tantermi dráma leginkább a csinálás útján tanulható.
 Pontosabban úgy, ha csináljuk, és utána reflektálunk a tapasztalatainkra. Ebben
 segít például egy terepnaplószerű füzet, amibe lejegyezzük a tapasztalatainkat
 az egyes drámaórák után. Érdemes írni a formák és a tartalom kapcsán születő
 reflexióinkat, a dráma vezetésével kapcsolatos érzéseket, észrevételeket is. Ha
 nem sikerül a drámaóra után rögtön időt szakítani erre, akkor érdemes még
 aznap találni tíz nyugodt percet. Nagyon érdekes hosszabb idő után visszanézni
 ezeket a bejegyzéseket, én időnként egészen meglepődöm azon a különbségen,
 
 
43 http://drama.hu/ (Letöltés: 2020. szeptember 13.)
  
44 https://drama.hu/2020/04/dramapedagogiai-magazin-az-1991-tol-megjelent-szamok¬
 tartalomjegyzeke-letoltese/ (Letöltés: 2020. szeptember 13.)