OCR Output

A DRÁMA GYAKORLATI ALKALMAZÁSÁNAK ALAPELVEI

Ennek megfogalmazásához is használható Heathcote szeletelős módszere""
[segmenting]. Egy kért szeletekre bontunk, mintha felvägott pizza lenne. A te¬
mank kapcsán egy-egy szeletbe egy-egy kérdést írunk. Ha például a szülő-gyerek
viszonnyal foglalkozunk, akkor ennek a témának lehetnek a szeletei a következő
kérdések: Mik okozhatnak problémát a szülő-gyerek viszonyban? Mivel épít¬
heti a szülő a gyereke iránta érzett bizalmát? Milyen következményei lehetnek
annak, ha rossz a szülő és gyereke között a kapcsolat? És így tovább. Egyrészt
ez abban is segíthet, hogy mi mindenről lehet gondolkodni egy téma kapcsán,
de ezek közül választhatunk is egy olyan központi kérdést, ami köré a többi te¬
vékenységet szerkesztheti a tanár. Különböző drámatanárok más-más léptékű
kérdést, témát szeretnek vizsgálni a dc$ámában, de mindenki egyetért abban,
hogy a központi kérdés vagy téma fontos referenciapontot kínál a tevékenységek
szerkesztésében.

BELSŐ KOHERENCIA

A tevékenységek strukturálásához kínál hasznos fogódzót a belső koherencia
fogalma." Általában a tanár a saját szempontjai szerint tervezi a tevékenysége¬
ket. A belső koherencia a diákok nézőpontját állítja a tervezés középpontjába.
Azt a kérdést teszi fel, hogy a résztvevő szempontjából épül-e egyik tevékenység
a másikra? Érez-e logikai összefüggést a diák a különböző általa végzett tevé¬
kenységek között? Nézzük meg példaként A salemi boszorkányok alapján készült
óra elejét.

Egy rövid bevezető meghallgatása után a résztvevők a babonákkal kezdenek el
foglalkozni, a távoli, idegen világnak egy olyan elemével, ami jelen van a mai vi¬
lágban is. Ők maguk gyűjtik össze, hogy hányféle formában. Ezután azon töpren¬
genek, hogy ezek közül melyik érinti őket személyesen. Amikor erről a csoport
előtt beszámolnak, akkor ízelítőt kapnak abból, hogy a tanár szerint miről szól
a történet, amivel foglalkoznak. A babonákhoz közelálló formával, egy átokkal
vezeti át őket a tanár arra konkrét helyre, ahol a történet játszódik, és hirtelen
ők is bekapcsolódnak ebbe a világba azzal, hogy továbbadják a megátkozott, de
csak jelzett bábut. Ezek az elemek a diákok nézőpontjából is logikusan építkez¬
nek egymásra. A diákok által összeszedett információkra, az általuk alkotott
dolgokra kell épülnie a következő tevékenységnek, hogy lássák az értelmét és
a logikáját az általuk végzett tevékenységeknek.

140 Wagner: Dorothy Heathcote, 53.
141 Internal coherence, Davis: Imagining the Real, 81.

* 90