OCR
STRATÉGIÁK A NARRATÍVÁK DRAMATIKUS FELDOLGOZÁSÁRA 7. ÁTKERETEZÉS — ÁTÜLTETÉS MÁS MŰFAJBA Lehetetlen bármit is újraalkotni egy másik kifejezési forma eszköztárával anélkül, hogy azt értelmeztük volna. Például, ha egy történetet egyetlen képben kell elmesélni, akkor el kell dönteni, hogy mi fontos abban a narratívában, és mi nem. Ahhoz, hogy valamilyen módon ábrázoljunk egy szereplőt, véleményt kell alkotnunk róla. Hiszen a képnek sűrítve kell kifejeznie mindazt, amit a történetben sok másféle eszköz kifejezhet. Amikor egy történethez, szöveghez, műalkotáshoz kapcsolódva annak újraalkotását kérjük egy csoporttól, akkor átkeretezzük azt. Ez azt jelenti, hogy más feladatuk lesz a történettel, és ezért más nézőpontból vizsgálják azt. Ha a Bánk bánt nem kötelező olvasmányként kell elemeznie egy csoportnak, hanem színházi előadást kell csinálnia belőle, akkor más keretből vizsgálja a drámát, mert más a feladata vele. Persze ahhoz, hogy egy ilyen keret jól működjön, átgondolt pedagógiai tervezésre van szükség, aminek az első kérdése az, hogy mi motiválja az adott feladat felvállalására a csoportot. A dráma lényegében mást sem tesz: a csoportnak narratív struktúrából szituáció alapú struktúrába kell átformálnia a vizsgált anyagot, történetet. Az, hogy a dráma fiktív feladatok kialakítását is lehetővé teszi, nagyfokú rugalmasságot enged a tanárnak abban, hogy milyen struktúrákat kínál csoportjainak szövegek feldolgozására. Két konkrét példát adok arra, hogy egy szövegrészlet, illetve egy komplex történelmi eseménysor drámás átkeretezése milyen feldolgozási lehetőségeket tartalmazhat. Épülethomlokzatra készülő dombormű keretét kínáltam egy csoportnak az 1930-as évek nagy amerikai gazdasági válságának feldolgozásához. Persze nem innen indult a folyamat, hanem egy egydolláros papírpénztől, és attól a kérdéstől, hogy mitől függ ennek a papírnak az értéke. Ez a beszélgetés vezetett át abba a korba, amiben egyik napról a másikra változhatott meg, hogy kinek mennyit ér egy dollár. Arra kerestük közösen a választ, hogy mitől függ a pénz és az ember értéke. Mivel egy nemzetközi csoporttal dolgoztam, ezért angol nyelvű újságcikkeket, dokumentumokat, fényképeket gyűjtöttem össze a nagy gazdasági válságról." Ezek alapján alkották meg a dombormű egy-egy részletét a csoportok. Ez az egydolláros lett a dombormű középpontja, egy kirakat előtt álló nő szorongatta a kezében. E köré a nő köré hozták létre a kép részleteit a csoportok. Végül nagy domborművé kötöttük össze a különböző elolvasott cikkek és egyéb dokumentumok alapján létrehozott frízt. 34 Itt találhatók ezek: https://drive.google.com/drive/folders/19KIMzjfBOzSgaGvhOVPt3Vez4ásn WL4wU?usp-sharing (Letöltés: 2020. augusztus 25.) +84»