OCR Output

6. KÖZPONTI PROBLÉMA KIEMELÉSE — ANALÓG TÖRTÉNET

Központi kérdés: Hol a határ az állat és az ember között? Tanulható-e az
emberség?

Szükséges eszközök: Csomagolópapír; A4-es lapok; Post-it lapok; filcek; tér,
ahol körbe lehet ülni, és ahol tudnak csoportbontásban dolgozni a diákok.

Időtartam: 2-3 tanóra.

Felyezető beszélgetés: A beszélgetés célja, hogy a résztvevők gondolkodását fó¬
kuszálja. Általános kérdéssel indítunk: , Annyi minden történik folyamatosan
körülöttünk. Mitől függ, hogy ezek közül az események közül melyiket kezdjük
figyelni? Hogy melyik történés marad meg az emlékezetünkben és foglalkoz¬
tat minket akár több nappal később is?" A beszélgetés a dráma felé terelhető:
"A drámák is olyan eseményeket mutatnak be, amik jó esetben megragadnak
a nézők képzeletében, és később is foglalkoztatjäk öket. A mai drämäankban meg¬
próbálhatunk mi is ilyen pillanatokat létrehozni."

Ez a felvezetés arra invitálja a résztvevőket, hogy a képzeletet megmozgató
pillanatokat teremtsenek közösen, és ezért más, mint a szokásos iskolai órák.
A felvezetés így próbálja átkeretezni az iskolai helyzetet. A kipróbálás során
a diákok említettek olyan helyzeteket, amikor megijedtek; vagy amikor láttak
valami olyan eseményt, amiről nem tudták eldönteni, hogy mi történik valójá¬
ban; vagy valamilyen erős hatás érte őket, például egy összetörő üveg. Ezeket
mind hasznos másképp is megfogalmaznia a tanárnak: erős érzelmi impulzus,
rejtély, erős hanghatás. Az ebben a fázisban gyűjtött gondolatok pedig valóban

hasznosak lehetnek a későbbiekben, mert kísérletezhetnek azzal, hogy miként
lehet hasonló hatást teremteni a saját jelenetükben.

Szerep felkínálása: A résztvevőknek olyan szervezet munkatársainak szerepét

so

kínálja a tanár, akik problémás helyzetben lévő fiataloknak segítenek. A történet¬
beli szervezet célja, hogy peremhelyzetben lévő embereknek segítsenek bekap¬
csolódni különböző közösségekbe. , Ők lesznek azok, akik a dr-ámánkban különös
kihívással kell, hogy szembenézzenek" — magyarázhatja a játékvezető. A beszél¬
getésben összegyűjtjük, hogy milyen tulajdonságokkal rendelkeznek vajon azok
az emberek, akik igazán jók abban, hogy segítsenek másoknak. A gyűjtést azzal
zárjuk, hogy ezek a tulajdonságok teszik igazán sikeressé a szakmájukban azokat

az embereket, akiket játszani fogunk.

Civil szervezet nevének és mottójának kitalálása: Miután gyűjtöttünk tulajdon¬
ságokat, rátérhetünk a szervezettel kapcsolatos konkrétumokra. , Találjunk ki
egy olyan nevet ennek a szervezetnek, ami mások számára is kifejezi azt, amit
csinálunk." A név mellé lehet tenni egy mottót is, ami több lehetőséget kínál

+ 79 +