5. ÁTHELYEZÉS MÁS KONTEXTUSBA
Graffiti az iskolafalon — drâmaératerv!°°
Celcsoport: Az órát 7. osztályos tanulókkal játszottam, mert akkor tanulták Petőfit.
Az óra megvalósítható 5. osztálytól felfelé, egyetemisták is örömmel vettek részt
benne.
Cél: A szerző és szöveg viszonyának vizsgálata. Annak a körüljárása, hogy
mennyire befolyásolja a viszonyunkat egy szöveghez a kontextus, amelyben ta¬
lálkozunk vele.
Központi kérdés: Mi a felelőssége a közösség különböző tagjainak egy bajban
lévő társukért?
Szükséges eszközök: Csomagolópapír; filcek; tér, ahol körbe lehet ülni, és ahol
tudnak csoportbontásban dolgozni a diákok.
Időtartam: 2 tanóra.
Beszélgetés: Mivel a dráma során gyakran lépnek a résztvevők szerepbe, ennek
az előkészítését hivatott segíteni a beszélgetés. Drámában gyakorlatlan csoport
esetén ennek a következő lehet a menete: A tanár azt kérdezi a csoporttól, hogy
mi segítheti és mi nehezítheti, hogy egy történet szereplőinek a szerepébe lép¬
jünk? Elmondja, hogy valakinek a szerepébe lépni nem azt fogja jelenteni eb¬
ben a játékban, hogy színészkedni kell, vagy bonyolult jellemet kellene kitalálni
a szerephez. Inkább arra lesz szükség, hogy a szerep szemszögét vegyék fel, abból
a nézőpontból reagáljanak a történésekre.
A gyűlés előkészítése: , A drámánk egy jónevű kisvárosi iskolában játszódik,
Magyarországon. Először az iskola tanárainak szerepébe fogunk lépni. Annak
érdekében, hogy képben legyünk, jó lenne pár dolgot megbeszélni arról a taná¬
riról, ahol kezdődik a történetünk." Efféle felvezetővel kezdheti a tanár az egyez¬
tetést a térről. Az iskola mottója kint van a tanári falán. Mi legyen ez a mottó?
A mottóról folytatott beszélgetés lehetőséget ad arra, hogy az iskolával kap¬
csolatban pár dologról meg lehessen egyezni, valamennyire közös képe legyen
a játszóknak erről a közegről. Akár arról is lehet beszélni, hogy a tanárok meny¬
nyire veszik komolyan ezt a mottót: ez őket akarja emlékeztetni valamire, vagy
azoknak a külsősöknek szól, akik belépnek ebbe a térbe. Mivel a dráma egy hétfő
reggelen játszódik, érdemes arról beszélgetni, hogy mit csinálnak a tanárok tíz
10 Az óraterv egy korábbi, angol nyelvű változata megjelent a Demo:Dram projekt honlapján: https://
portal.opendiscoveryspace.eu/sites/default/files/demodrama-open_education_resources.pdf
(Letöltés: 2020. szeptember 12.). Valamint egy videón is készült egy felnőttekkel megvalósult
alkalomról: https://youtu.be/FlemSYHBdmY (Letöltés: 2020. szeptember 12.)