OCR Output

STRATÉGIÁK A NARRATÍVÁK DRAMATIKUS FELDOLGOZÁSÁRA

hogy a darab egyik központi helyzetét teremti újra a diákokkal. Nem a színdarab
egyik jelenetét akarja próbálni velük, hanem olyan improvizálható szituációt hoz
létre, aminek a kötöttségei hasonló dinamikát teremtenek a darabban lévőhöz.
Így a diákok improvizációja révén olyan helyzet alakul ki, amelynek a megélése
közelebb hozza a diákokhoz azt a 17. századi puritán közösséget, ahol Miller
drámája játszódik. Bolton óratervének elemzéséből is kiderült, hogy egy ilyen
helyzet reprodukálása komplex folyamat. A tantermi dráma tervezése szempont¬
jából kulcsfontosságú, hogy a tanár felismerjen egy olyan központi helyzetet, ami
megtestesíti a színdarab fő problémáját, kérdését. Ennek a helyzetnek a fő moz¬
gatórugóit és azokat a meghatározó körülményeket kell ezután beazonosítania,
amelyek a szituációban lévők cselekedeteit befolyásolják.

Bolton drámaórájában azt láttuk, ahogy ezeket a körülményeket tevékenységek¬
re átformálva lépésenként kínálta a résztvevőknek. A résztvevők számára ismerős
elemektől indulva, fokozatosan haladt a puritán világ erős társadalmi korlátai felé.
Bolton a tartalmi elemekkel párhuzamosan építette be a tevékenységekbe azokat
a formai összetevőket, amiket a résztvevők az improvizáció játszásánál használ¬
hattak. Ilyen például a mímelt bábun keresztül a mintha-tevékenység bevezetése
vagy a tanári szerepbelépés több lépcsős megvalósítása, illetve a közösség kifelé
képviselt működése és a valós helyzet közötti különbség.

Bolton valójában nemcsak a helyzet megélését kívánja lehetővé tenni a részt¬
vevők számára, hanem az esemény létrehozóivá is akarja tenni őket: az impro¬
vizációban nemcsak játszói, hanem írói és rendezői is a szituációnak.

5. ÁTHELYEZÉS MÁS KONTEXTUSBA

Egy szöveg vagy történet befogadását meghatározza, hogy milyen módon talál¬
kozunk vele. A kontextus, ami körülveszi az adott anyagot, egyben keretezi is azt
az olvasó számára. Másképp áll hozzá az ember egy tankönyvben lévő szöveghez,
mint egy internetes üzenőfalon olvasotthoz. Amikor diákokkal beszélgettem az
itt lefrt drâmaéräm utän, az is egyértelműen kiderült, hogy számukra is megha¬
tározó a szövegek kapcsán, hogy milyen kép él bennük a szerzőjéről. Épp ezekkel
az elemekkel játszik a következő, részletesen leírt osztálytermi dráma. A dráma¬
óra arra tesz kísérletet, hogy az egyik legismertebb magyar költő egyik kevésbé

ismert versével több nézőpontból is találkozzanak a diákok.

072 e