OCR Output

1. A TÖRTÉNET KÖZPONTI VAGY MELLÉKSZEREPLŐINEK VIZSGÁLATA

Reflektálás - állókép alkotás egészcsoportban: , Térjünk vissza a kiindulópon¬
tunkhoz, a szöveghez, és csináljunk arról egy szobrot, hogy az őr hogyan mondta
el ezt a szöveget Kreónnak. A szobornak az a címe, hogy Hatalom. A szobor
megalkotását a tanárnak kell koordinálnia. A képen szerepel Antigoné is, hisz
őt kísérte Kreón elé az őr. Ha a diákok úgy gondolják, akkor Kreónon és az őrön
kívül megjelenhet benne más is, a thébai nép, Kreón tanácsadói vagy más őrök.
Ez a kép a dc-ámaóra középpontjában álló kérdést jeleníti meg, a hatalomhoz való
viszonyról szól. Érdemes ezt a tanárnak észben tartania, de akár meg is oszthatja
ezt a diákokkal. A szobor címe azt segíti, hogy a diákok a hatalom fogalmára
reflektálva alkossák meg a szobrot. Az állóképet az alkotás közben folyamatosan
értelmezni is kell a csoporttal. Hasznos, ha cselekvő a reflektálás, nem fejben
tervezi a csoport a szobrot, hanem megmutatja, hogy milyen testhelyzetre, arc¬
kifejezésre vagy távolságra gondolt. A többiek erre tudnak reflektálni, elmondani,
hogy számukra mit jelent az adott változtatás, kiegészítés.

Lezáró beszélgetés — kapcsolódás a mához: Az óra zárásaként felvetheti a tanár,
hogy miként kapcsolódott ez a régi történet a mai korhoz. Ez a kérdés természe¬
tesen behozhat a mai magyar közéletről, vagy az iskoláról alkotott véleményeket
is. Az oktatás sokszor idegenkedik a szűken és tágan értett társadalmi, politikai
témáktól, holott a diákok reflexív, kritikai gondolkodását segíti, ha van terük,
lehetőségük ezekről beszélgetni, egymás véleményét meghallatni. A beszélgetés
szólhat Antigonéról is, aki Szophoklész drámájának főszereplője, de a tantermi
drama mellekszereplöje maradt. Mi lesz a lány sorsa vajon?

Mindkét kérdés erősítheti a motivációt Szophoklész művének elolvasására.
A kötelező olvasmányok akkor tudnak valódi élménnyé és értőn olvasott szö¬
veggé válni, ha a diákok megtalálják kapcsolódását a saját korukhoz, a saját éle¬
tükhöz. Az egyik beszélgetésre kínált kérdés ezt a központi témát — a hatalom
mentén - általánosan teszi. A másik Antigoné kapcsán, a konkrét szereplő sor¬
sára kérdezve készteti a résztvevőket gondolásra.

További lehetőségek: Többféle további tevékenységre kínál lehetőséget ez a drá¬
maóra. Például megírhatják az őr monológját, amit a többi katonának mond,
amikor visszaér a testhez. Ha a performatív részek érdeklik a csoportot, akkor
választhatnak a darabból olyan részt, amin szívesen dolgoznának előadásként.
Vagy gondolkodhatnak azon a résztvevők, hogy a drámát miként ültetnék át
a mai korba.

+67 +