OCR Output

STRATÉGIÁK A NARRATÍVÁK
DRAMATIKUS FELDOLGOZÁSÁRA

Egy-egy történetet többféle megközelítésből lehet drámásan feldolgozni. Ebben
a fejezetben a történetfeldolgozás különböző stratégiáit rendszerezem és értel¬
mezem példákon keresztül. A példák között van részletesen kidolgozott óraváz¬
lat, és van tömören összefoglalt vázlatos leírás is. Mindkettő adhat ötletet vagy
kínálhat mintát arra, hogy a tanár hogyan dolgozhat a saját osztályával.
Magyarországon komoly tradíciója van a dc$úmapedagógiai módszerek alkal¬
mazásának az irodalmi művek feldolgozásában. Számtalan nagyszerű kiadvány
segíti a drc7amatikus elemek alkalmazását a magyartanításban. Klasszikusnak számít
ezen a téren Eck Júlia könyve, " ami nagyszerű drámajátékot kínál az irodalom¬
tanításhoz. A dramatikus tevékenységek széles módszertani spektrumát mutatja
be Pethőné Nagy Csilla vagy Kucserka Zsófia is, könyveiknek a dráma irodalomta¬
nitäsban valö alkalmazásáról szóló fejezetében." Azt gondolom, hogy termékeny
lehet az osztálytermi drámák példáit is ebben a kontextusban elhelyeznem, így én
is elsősorban irodalmi művek kapcsán mutatom be a különböző stratégiákat. Nem
törekedtem arra, hogy kötelező olvasmányokat feldolgozó óraterveket kínáljak — bár
így is becsúszott egy a három részletes terv közé —, inkább a stratégiák demonst¬
rálásához kerestem megfelelő anyagokat. A fejezetben található példákkal nem
az irodalomtanításba beilleszthető módszertani elemek felsorolása a célom, hanem
egyszerű munkaformákra épülő, de hosszabb drcrámafolyamatok bemutatása.
Mivel drámás történetfeldolgozási stratégiákra kínálok rendszerezést, ezért
röviden kitérek a dramatikus tevékenységek néhány meglévő és ismert kate¬
gorizálására. Meglehetősen eltérő szempontok mentén jöttek létre a drama¬
tikus tevékenységek különböző rendszerezései. Az egyes kategorizálások nem
rangsorolják a tevékenységet, sőt, ezek a rendszerek többnyire meg is férnek
egymás mellett. Leginkább annak a szándéka ismerhető fel a csoportosítási

14 Eck Julia: Dramajaték a kézépiskolai irodalom6rdn, Budapest, Protea Kulturalis Egyesület, 2015.

115 Pethöne Nagy Csilla: Mödszertani Kezikönyv, Budapest, Korona, 2005, 127-137; Kucserka
Zsófia: Az irodalomtanári mesterség gyakorlata és mödszertana, Budapest, Educatio Tärsa¬
dalmi Szolgältatö Nonprofit Kft., 2010, 135-150.

s 59 s