Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000007/0000

Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Bethlenfalvy Ádám
Cím (EN)
Classroom Drama. The enactive exploration of narratives
Tudományterület
Pedagógia / Pedagogy (12910)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000007/0054
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 55 [55]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000007/0054

OCR

A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI haladhasson abba az iranyba, amerre mar amity is elindult.'°° Goffman gazdag munkásságából az emberek hétköznapi kommunikációjában fellelhető struktürák elemzése volt leginkább hatással Heathcote-ra. Frame Analysis című könyvében Goffman a golfozás területéről hoz példát, amelyben arra világít rá, hogy ugyanannak az eseménynek az értelmezésében milyen jelentős különbséget eredményezhet a helyzetben betöltött szerep, és az ahhoz kapcsolódó feladat. Például, míg a golfozás játék annak, aki csinálja, addig a golfoktatónak vagy az ütőket cipelő fiúnak munka.""7" Különböző társadalmi helyzetek meghatározott viselkedést, szereprepertoárt várnak el a benne részt vevőktől. Ha színházban nézők vagyunk, akkor viszonylag egyértelmű viszonyunk van ahhoz, ami a színpadon történik. Bár illedelmesen ülünk a helyünkön, mégis aktívan értelmezzük, magunkban értékeljük a látottakat. Szabad elérzékenyülnünk vagy meglepődnünk, de akár unatkoznunk is. Nagyrészt kiszámítható, hogy mi az elvárás velünk szemben, és hogy a néző pozíciójában mi a tennivalónk a színpadon történő dolgok kapcsán. A nézőség keretezi a viszonyunkat a színpadi eseményekhez. A keretet maga a társadalmi szituáció hozza létre. Ha tanárként egy izgága osztályt viszek színházba, akkor rögtön bonyolultabbá válik a helyzet, mert összetett társadalmi helyzetbe lépek: néző leszek, de közben nem szűnik meg a másik szerepköröm sem; tanár is maradok, és az ezzel a szerepemmel járó felelősséget is viselem tovább. Keveredik a nézői feladatom a tanári feladataimmal. El kell döntenem, hogy átengedjem magam az előadásnak, vagy a mobilozó tanítványomra szóljak rá. Ha az iskolát nézzük, akkor láthatjuk, hogy ehhez nagyon hasonló módon társadalmilag meghatározott, hogy kinek mi a dolga, a tanár és a diák szerep egyaránt kötött. A szerepkörökkel kapcsolatos elvárások kölcsönösen kiegészítik egymást az ehhez hasonló rendszerekben. A szerepkörök, az elvárások azzal kapcsolatban, hogy egy rendszerben kinek mi a dolga, persze alakíthatók bizonyos szintig, akár iskolák, akár egyéni tanár-diák közösségek viszonyában. Az osztálytermi drámához visszatérve több olyan aspektusa is van Goffman társadalmi szerepekkel kapcsolatos elméletének, ami hasznosítható a munkánkban. Hasznos több részre bontani a keret fogalmát, mert ezek külön-külön is alkalmazható eszközöket kínálnak. A továbbiakban azért beszélek eseményről, mert nem feltétlenül dramatikus formában megvalósuló szituációról van szó. Az esemény lehet egy regényben vagy mesében történő incidens, vagy egy történelmi, esetleg iskolai történés is, bármilyen narratív cselekménysor kiemelkedő történése. 106 Bolton: Acting in Classroom Drama, 192. 107 Erving Goffman: Frame Analysis, Boston, Northeastern University Press, 1986, 8. +54»

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1874 px
Kép magassága
2677 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.22 MB
Permalinkből jpg
022_000007/0054.jpg
Permalinkből OCR
022_000007/0054.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde