OCR
A SZITUÁCIÓ a saját helyzetükből, problémáikból is becsempésszenek elemeket — a felkínált tevékenységeken keresztül —a fiktív szituációba. Ez fog John O’ Toole szerint termékeny feszültséget teremteni a valós és a fiktív között." A dráma jelteremtéssel kapcsolatos folyamatai lényegében ezeknek az elemeknek az alakítására épülnek. Az alkotók dolgozhatnak a térrel, az emberek közötti közelséggel-távolsággal vagy a méretekkel. Alakíthatják az időt — tempóként vagy ritmusként -, amikor egy szituációt formálnak. A szituáció elemeinek a használatával, abban való cselekvéssel tudják kibontani a dráma tartalmát. Gyakorlatok a szituáció elemeinek alkalmazására Mielőtt továbbmennénk a szituáció elméletének feltérképezésében, szeretném bemutatni, hogy miként lehet a szituáció elemeit használni a szövegelemzésben. A Jánoska és Margitka című mese első oldalát használom példaszövegként. Ez a széles körben ismert Grimm-mesének, a Jancsi és Juliskának Márton Lászlótól származó fordítása." Az első oldal lényegében a családra törő szegénységet írja le, és ahogy éjszaka a mostoha győzködi az apát, hogy vigye ki a gyerekeket az erdőbe. A gyerekek hallják a beszélgetést, ezért Jánoska fehér kavicsokat gyűjt kint, a holdfényben. Reggel elindulnak az erdőbe. Visszafelé fogom sorra venni a szituáció eddig beazonosított elemeit — a problémát, a személyeket és a viszonyokat, az időt és a teret —, hogy a diákokkal megvalósítható szövegelemző gyakorlatokra kínáljak példát. Ezek a tevékenységek tekinthetők az osztálytermi dráma irányában tett egy-egy lépésnek is. Az elemző gyakorlatok persze átültethetők más szövegekre, mesékre. A probléma beazonosítása hasznos kiindulópont lehet a szövegértelmezéshez. Korosztálytól függően ez különböző feladatokon keresztül történhet. Akár egy egyszerű probléma gyűjtés is hasznos feladat lehet, érdemi elemző beszélgetést indíthat. Milyen probléma áll ennek a történetrésznek a középpontjában? Nagyon hasznos, ha többféle probléma merül fel, mert akkor ezek viszonyáról lehet tovább beszélgetni. Lehet keresni azt, hogy milyen képekben, fordulatokban jelennek meg a problémák a szövegben. De kisebb gyerekektől akár egy pillanat meghatározásával vagy egy állókép megalkotásával is lehet kérni a baj forrásainak megmutatását. 73° John O’Toole: The Process of Drama. Negotiating Art and Meaning, London, Routledge, 1992, 30. A Jacob Grimm - Wilhelm Grimm: Gyermek- és családi mesék, ford. Adamik Lajos — Márton László - III. Ludwig Richter, Budapest, Magvető, 2005, 73—80. Online itt található a szöveg: https://www.stelliumpress.hu/wp-content/uploads/J%C3%A 1noska-%C3%A9s-Margitka.pdf (Letöltés: 2020. augusztus 1.) + 39 +