Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000007/0000

Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Bethlenfalvy Ádám
Title (EN)
Classroom Drama. The enactive exploration of narratives
Field of science
Pedagógia / Pedagogy (12910)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000007/0038
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 39 [39]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000007/0038

OCR

A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI Bécsy Tamás azt írja, hogy a szituáció ,a viszonyok rendszerének az a pillanata, amelyben kialakul a viszonyok változásának a szükségszerűsége"." Tehát a drámában a szituáció Bécsy szerint szükségszerűvé teszi a viszonyok változását. Magát a viszonyok változását nem feltétlenül látjuk ugyan, de azt, hogy szükségessé vált valamilyen átalakulás, azt igen. Sándor L. István definíciója szerint is az emberi viszonyok köré épül a szituáció, de ő azt is hozzáteszi, hogy a szereplők a saját helyzetükhöz is viszonyulnak valahogy." Heathcote korábban idézett drámadefiníciójában arra helyezi a hangsúlyt, hogy a kihívásokkal való szembenézés során megváltozó emberekről szól a dráma." Eszerint az embereket megváltoztatni képes problémákat tartalmazó helyzetekre kell épiilnie a dramanak. Az eddigi definíciókból tehát tudjuk, hogy a szituáció összetevőihez tartoznak a személyek, akik között viszonyok vannak, és valami olyan probléma, ami változásra készteti őket és a viszonyaikat. Kaposi László szituációmeghatározása ide sorolja még a helyet és időt is, és az események további lehetséges egyéb körülményeit." Ahogy azt az első fejezetben láttuk a dráma a történetet vagy annak egy eseményét átfordítja szituációba. Az addig nyelvi szinten létező eseményt térbe és időbe, viszonyokba és konkrét problémákba kell átfordítani, hogy működhessen. Az itt felsorolt elemek egy része megegyezik a hétköznapi helyzetek elemeivel; a drámai szituáció abban tér el a legtöbb mindennapi eseménytől, hogy a körülmények hatására a benne lévő(k) változásra kényszerül(nek), vagyis mindig jelentőséggel bíró helyzetről van szó. Általában a tanár kínálja a szituációt a csoportnak, és nagyon fontos kérdés, hogy milyen eseményt választ ki, amit szituációként vizsgálhatnak. Bármilyen területen, témában keressük az eseményt, érdemes olyat választani, aminek a rejtett tartalmához tud kapcsolódni a csoport, és ami tükrözi valamilyen módon a mai kor problémáit, sőt ezek akár konkrét tárgyakban, történésekben is megjelennek az eseményben. A tantermi dráma alkotása során valós helyzetben, az osztályteremben, a harmadik órában a hatodikos informatika csoporttal fiktív szituációt hozunk létre. Amikor a kiválasztott eseményt a csoporttal közösen átalakítjuk szituációvá, akkor lehetőséget kell teremteni arra, hogy a résztvevők 69 Bécsy Tamas: A cselekvés lehetésége, Budapest—Pécs, Dial6g Campus, 2006, 10. Sandor L. Istvan: Fogalomtar, in Lipták Ildikó (szerk.): Tanítási ddáma. Drámapedagógia a hátrányos helyzetű tanulók integrált nevelésének szolgálatában. Segédlet tanfolyami hallgatók számára, Budapest, Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, 2008, 80. Heathcote: Improvisation, 48. Kaposi László: Tanitasi drama. Dramapedagögia a hatranyos helyzetü tanulök integralt nevelesének szolgálatában. Oktatási programcsomag a pedagógusképzés számára, Budapest, Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, 2008, 4.5. 70 71 72 038 e

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1874 px
Image height
2677 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.22 MB
Permalink to jpg
022_000007/0038.jpg
Permalink to ocr
022_000007/0038.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu