OCR Output

A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI

Bécsy Tamás azt írja, hogy a szituáció ,a viszonyok rendszerének az a pilla¬
nata, amelyben kialakul a viszonyok változásának a szükségszerűsége"." Tehát
a drámában a szituáció Bécsy szerint szükségszerűvé teszi a viszonyok változását.
Magát a viszonyok változását nem feltétlenül látjuk ugyan, de azt, hogy szüksé¬
gessé vált valamilyen átalakulás, azt igen. Sándor L. István definíciója szerint is
az emberi viszonyok köré épül a szituáció, de ő azt is hozzáteszi, hogy a szereplők
a saját helyzetükhöz is viszonyulnak valahogy." Heathcote korábban idézett drá¬
madefiníciójában arra helyezi a hangsúlyt, hogy a kihívásokkal való szembenézés
során megváltozó emberekről szól a dráma." Eszerint az embereket megvál¬
toztatni képes problémákat tartalmazó helyzetekre kell épiilnie a dramanak.

Az eddigi definíciókból tehát tudjuk, hogy a szituáció összetevőihez tartoz¬
nak a személyek, akik között viszonyok vannak, és valami olyan probléma, ami
változásra készteti őket és a viszonyaikat. Kaposi László szituációmeghatározása
ide sorolja még a helyet és időt is, és az események további lehetséges egyéb
körülményeit."

Ahogy azt az első fejezetben láttuk a dráma a történetet vagy annak egy ese¬
ményét átfordítja szituációba. Az addig nyelvi szinten létező eseményt térbe és
időbe, viszonyokba és konkrét problémákba kell átfordítani, hogy működhessen.
Az itt felsorolt elemek egy része megegyezik a hétköznapi helyzetek elemeivel;
a drámai szituáció abban tér el a legtöbb mindennapi eseménytől, hogy a kö¬
rülmények hatására a benne lévő(k) változásra kényszerül(nek), vagyis mindig
jelentőséggel bíró helyzetről van szó.

Általában a tanár kínálja a szituációt a csoportnak, és nagyon fontos kérdés,
hogy milyen eseményt választ ki, amit szituációként vizsgálhatnak. Bármilyen
területen, témában keressük az eseményt, érdemes olyat választani, aminek a rej¬
tett tartalmához tud kapcsolódni a csoport, és ami tükrözi valamilyen módon
a mai kor problémáit, sőt ezek akár konkrét tárgyakban, történésekben is meg¬
jelennek az eseményben. A tantermi dráma alkotása során valós helyzetben,
az osztályteremben, a harmadik órában a hatodikos informatika csoporttal fiktív
szituációt hozunk létre. Amikor a kiválasztott eseményt a csoporttal közösen
átalakítjuk szituációvá, akkor lehetőséget kell teremteni arra, hogy a résztvevők

69

Bécsy Tamas: A cselekvés lehetésége, Budapest—Pécs, Dial6g Campus, 2006, 10.

Sandor L. Istvan: Fogalomtar, in Lipták Ildikó (szerk.): Tanítási ddáma. Drámapedagógia a hát¬
rányos helyzetű tanulók integrált nevelésének szolgálatában. Segédlet tanfolyami hallgatók
számára, Budapest, Educatio Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, 2008, 80.
Heathcote: Improvisation, 48.

Kaposi László: Tanitasi drama. Dramapedagögia a hatranyos helyzetü tanulök integralt nevele¬
sének szolgálatában. Oktatási programcsomag a pedagógusképzés számára, Budapest, Educatio
Társadalmi Szolgáltató Közhasznú Társaság, 2008, 4.5.

70

71

72

038 e