Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000007/0000

Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Bethlenfalvy Ádám
Title (EN)
Classroom Drama. The enactive exploration of narratives
Field of science
Pedagógia / Pedagogy (12910)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000007/0037
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 38 [38]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000007/0037

OCR

A SZITUÁCIÓ Kénytelen voltam magamban keresni a hibát. Az óráról készült videófelvételt" visszanézve jöttem rá, hogy a gyerekek pontosan azt tették, amit az életben is tennének egy problémás helyzetben: megpróbálták megoldani. A dráma viszont épp az ellenkező irányba halad, mélyíti vagy kibontja a problémát ahelyett hogy megoldaná azt. Önmagában annak a tisztázása, hogy mivel drámát csinálunk, ezért nem a probléma megoldása a cél, segíthette volna a résztvevőket az alkotásban. Későbbi óráimon azt tapasztaltam, hogy annak a kimondása, hogy drámát próbálunk közösen létrehozni (nem pedig problémákat megoldani), kimondottan felszabadította a résztvevőket. A konkrét dramaturgiai stratégiák megosztása sem korlátozta a diákokat, hanem segítette őket az improvizációkban, mert referenciapontokat kínált, és így alkotókként dolgozhattak. Ha a résztvevők alkotóként tekinthetnek magukra, az komoly védettséget jelent. A tantermi dráma kapcsán gyakran találkozunk azzal, hogy a szakirodalom szembeállítja a művészet szempontjait a pedagógiai szempontokkal, hogy ezáltal különböztesse meg a valódi, színházi drámát a tantermi drámától. Az ezzel kapcsolatos kutatásom eredményei" is igazolják Bolton állítását, miszerint, „adrämänak sok köze van a pedagögiähoz, éppen azért, mert művészeti forma". A tudomány elsősorban az értelemre kíván hatni. A dráma művészeti elemei, az alkotás élménye az értelem mellett bevonja a megértési folyamatba a testet, az érzeteket és érzelmeket, valamint a képzeletet is. Ha művészetként és pedagógiaként kezeljük a drámát, akkor a teljes emberrel kapcsolatos megértés felé tehetünk lépéseket. A SZITUÁCIÓ Az osztálytermi drámában a történet jelentőségteljes eseményeit vizsgáljuk. Az eseményekből a drámában szituációt hozunk létre. Az osztálytermi drámában a szituációkat vizsgálhatjuk kívülről körüljárva vagy belülről, megélve és alkotva a fiktív helyzetet. A következő részben először a szituáció fogalmáról lesz szó, majd a szituáció elemeire épülő gyakorlatokat írok le. A szituációhoz erősen kapcsolódó fogalom a kontextus, amelyet Bolton egyik drämaöräjänak bemutat6 elemzésével fogok körbejárni. 56 Egy kutatás keretében késziiltek a videdfelvételek. §7 Bethlenfalvy: Living Through Extremes, 228. 6 Gavin Bolton: Drama in education and TIE: a comparison, in Tony Jackson (ed.): Learning through Theatre, London, Routledge, 1993, 39. 037 e

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1874 px
Image height
2677 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.04 MB
Permalink to jpg
022_000007/0037.jpg
Permalink to ocr
022_000007/0037.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu