OCR Output

A SZITUÁCIÓ

Kénytelen voltam magamban keresni a hibát. Az óráról készült videófelvételt"
visszanézve jöttem rá, hogy a gyerekek pontosan azt tették, amit az életben is
tennének egy problémás helyzetben: megpróbálták megoldani. A dráma viszont
épp az ellenkező irányba halad, mélyíti vagy kibontja a problémát ahelyett hogy
megoldaná azt. Önmagában annak a tisztázása, hogy mivel drámát csinálunk,
ezért nem a probléma megoldása a cél, segíthette volna a résztvevőket az alkotás¬
ban. Későbbi óráimon azt tapasztaltam, hogy annak a kimondása, hogy drámát
próbálunk közösen létrehozni (nem pedig problémákat megoldani), kimondottan
felszabadította a résztvevőket. A konkrét dramaturgiai stratégiák megosztása
sem korlátozta a diákokat, hanem segítette őket az improvizációkban, mert re¬
ferenciapontokat kínált, és így alkotókként dolgozhattak. Ha a résztvevők alko¬
tóként tekinthetnek magukra, az komoly védettséget jelent.

A tantermi dráma kapcsán gyakran találkozunk azzal, hogy a szakirodalom
szembeállítja a művészet szempontjait a pedagógiai szempontokkal, hogy ez¬
által különböztesse meg a valódi, színházi drámát a tantermi drámától. Az ez¬
zel kapcsolatos kutatásom eredményei" is igazolják Bolton állítását, miszerint,
„adrämänak sok köze van a pedagögiähoz, éppen azért, mert művészeti forma".
A tudomány elsősorban az értelemre kíván hatni. A dráma művészeti elemei,
az alkotás élménye az értelem mellett bevonja a megértési folyamatba a testet,
az érzeteket és érzelmeket, valamint a képzeletet is. Ha művészetként és peda¬
gógiaként kezeljük a drámát, akkor a teljes emberrel kapcsolatos megértés felé
tehetünk lépéseket.

A SZITUÁCIÓ

Az osztálytermi drámában a történet jelentőségteljes eseményeit vizsgáljuk.
Az eseményekből a drámában szituációt hozunk létre. Az osztálytermi drámá¬
ban a szituációkat vizsgálhatjuk kívülről körüljárva vagy belülről, megélve és
alkotva a fiktív helyzetet. A következő részben először a szituáció fogalmáról lesz
szó, majd a szituáció elemeire épülő gyakorlatokat írok le. A szituációhoz erősen
kapcsolódó fogalom a kontextus, amelyet Bolton egyik drämaöräjänak bemutat6
elemzésével fogok körbejárni.

56 Egy kutatás keretében késziiltek a videdfelvételek.

§7 Bethlenfalvy: Living Through Extremes, 228.
6 Gavin Bolton: Drama in education and TIE: a comparison, in Tony Jackson (ed.): Learning
through Theatre, London, Routledge, 1993, 39.

037 e