OCR
A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI akarják hallgatni, akkor valamelyik történeti eleméhez kapcsolódnak, de tudattalanul ennek a rejtett tartalomnak, az elhagyástól való félelemnek a feldolgozása vonzza őket a történethez. Davis azt tanácsolja, hogy érdemes a feldolgozandó anyagban megtalálni azt a rejtett tartalmat, ami az adott életkorú és élethelyzetű csoport számára vonzó lehet. Ez az elmélet akkor is hasznos lehet, amikor a csoport tagjai kínálnak olyan történetet, amin dolgozni szeretnének. Davis példájában fogyatékkal élő felnőttek egy csoportja kérte tőle, hogy a Hamupipőkéről játsszanak. Csak fokozatosan derült ki Davis számára, hogy a csoport tagjainak gyakori élménye, hogy egyedül kell este otthon maradniuk, amikor a családjuk szórakozni megy. Hamupipőkéhez hasonlóan ők is szeretnének eljutni a bálba. Davis drámaórájának fikciójában sok-sok akadályon átjutva végül a csoport tagjai eljutottak egy rendes angol pubba, és ott nagy sikert arattak. A rejtett tartalom feldolgozása csak valamilyen konkrét helyzeten, a tartalom kézzelfogható megjelenésén keresztül válhat elérhetővé. Ezt nevezi Davis a kapcsolódás pontjának."" Milyen tevékenység, kérdés vagy szituáció segítheti a résztvevőket abban, hogy elinduljanak a mélyebb tartalmak vizsgálata felé? Ehhez a kérdéshez fog kapcsolódni a keret fogalmát körüljáró rész, néhány oldallal később. Védettség: kontroll a fikció fölött Már többször olvashatták korábban, hogy a dráma éppen azért kínál biztonságos teret a valóság vizsgálatára, mert fikció. A fikció a valóság elemeiből építkezik, de mivel tudjuk, hogy mesterségesen teremtett, ezért felszabadít a valóság terhe alól. Nincsenek valós következményei a mintha-tetteknek; mások szerepe mögé bújva lehet gondolatokat megfogalmazni; új nézőpontokból lehet ránézni eseményekre. A kisgyerekek számára a meséket zárt szerkezetük, a , boldogan éltek, míg meg nem haltak" teszi biztonságossá. Jöhet bármilyen szörny, mert a mese vége úgyis jó lesz. Az is megnyugtató a fikcióban, hogy bármikor fel lehet függeszteni, ki lehet lépni belőle. Akár drámáról, akár regényről van szó, a fikció feletti kontroll nagyban növeli a résztvevők biztonságérzetét és a tevékenység pedagógiai potenciálját is. Nagyszerű példát mesél Dorothy Heathcote a fikció feletti kontroll kialakításáról. A drc-ámában kisgyerekek indultak egy eltűnt gyerek keresésére. Az útjuk az erdőben lévő elhagyatott házhoz vezetett. 57 Uo. 0 34 e