OCR Output

A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI

akarják hallgatni, akkor valamelyik történeti eleméhez kapcsolódnak, de tudatta¬
lanul ennek a rejtett tartalomnak, az elhagyástól való félelemnek a feldolgozása
vonzza őket a történethez. Davis azt tanácsolja, hogy érdemes a feldolgozandó
anyagban megtalálni azt a rejtett tartalmat, ami az adott életkorú és élethely¬
zetű csoport számára vonzó lehet. Ez az elmélet akkor is hasznos lehet, amikor
a csoport tagjai kínálnak olyan történetet, amin dolgozni szeretnének. Davis pél¬
dájában fogyatékkal élő felnőttek egy csoportja kérte tőle, hogy a Hamupipőkéről
játsszanak. Csak fokozatosan derült ki Davis számára, hogy a csoport tagjainak
gyakori élménye, hogy egyedül kell este otthon maradniuk, amikor a családjuk
szórakozni megy. Hamupipőkéhez hasonlóan ők is szeretnének eljutni a bálba.
Davis drámaórájának fikciójában sok-sok akadályon átjutva végül a csoport tagjai
eljutottak egy rendes angol pubba, és ott nagy sikert arattak.

A rejtett tartalom feldolgozása csak valamilyen konkrét helyzeten, a tarta¬
lom kézzelfogható megjelenésén keresztül válhat elérhetővé. Ezt nevezi Davis
a kapcsolódás pontjának."" Milyen tevékenység, kérdés vagy szituáció segítheti
a résztvevőket abban, hogy elinduljanak a mélyebb tartalmak vizsgálata felé?
Ehhez a kérdéshez fog kapcsolódni a keret fogalmát körüljáró rész, néhány ol¬
dallal később.

Védettség: kontroll a fikció fölött

Már többször olvashatták korábban, hogy a dráma éppen azért kínál biztonságos
teret a valóság vizsgálatára, mert fikció. A fikció a valóság elemeiből építkezik,
de mivel tudjuk, hogy mesterségesen teremtett, ezért felszabadít a valóság ter¬
he alól. Nincsenek valós következményei a mintha-tetteknek; mások szerepe
mögé bújva lehet gondolatokat megfogalmazni; új nézőpontokból lehet ránézni
eseményekre. A kisgyerekek számára a meséket zárt szerkezetük, a , boldogan
éltek, míg meg nem haltak" teszi biztonságossá. Jöhet bármilyen szörny, mert
a mese vége úgyis jó lesz. Az is megnyugtató a fikcióban, hogy bármikor fel lehet
függeszteni, ki lehet lépni belőle. Akár drámáról, akár regényről van szó, a fikció
feletti kontroll nagyban növeli a résztvevők biztonságérzetét és a tevékenység
pedagógiai potenciálját is.

Nagyszerű példát mesél Dorothy Heathcote a fikció feletti kontroll kialakítá¬
sáról. A drc-ámában kisgyerekek indultak egy eltűnt gyerek keresésére. Az útjuk
az erdőben lévő elhagyatott házhoz vezetett.

57 Uo.

0 34 e