Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000007/0000

Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Bethlenfalvy Ádám
Title (EN)
Classroom Drama. The enactive exploration of narratives
Field of science
Pedagógia / Pedagogy (12910)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000007/0028
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 29 [29]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000007/0028

OCR

A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI cselekvés, motiváció, tét, minta és értékrend." Mindegyikhez kapcsolódik némi magyarázat és konkrét kérdések, amikkel kibonthatjuk őket. A korábban használt gáncsolós példa segítségével próbálom meg kézzelfoghatóbbá tenni a szinteket. Cselekvés: maga a cselekedet leírása. Hasznos néha a legkézenfekvőbb dolgokat is egyértelműen megfogalmazni. Ezzel is szétválaszthatjuk a cselekvést az értelmezéstől. Kérdés ehhez a szinthez: Mit csinál? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: Kiteszi a lábát. Motiváció: a cselekedet mögött álló konkrét, személyes indíték. Ez az a szint, amire a leggyakrabban rá szoktunk kérdezni, amikor elemzünk egy cselekvést. Kérdés ehhez a szinthez: Miért csinálja? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: Azért, hogy elessen az osztálytársa. Tét:? a cselekedet tétje. Ez a szint már nemcsak a cselekvőt, hanem a cselekvés közegét, kontextusát is az értelmezés részévé teszi, és a lehetséges következményeket vizsgálja. Kérdés ehhez a szinthez: Mit nyerhet vagy mit veszíthet a cselekedetével az illető? Mi a tétje a tettének? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: Nő a tekintélye az osztálytársai között. Tanári figyelmeztetést kockáztat. Minta: a környezetből ismert minták, amiket utánoz vagy elutasít a cselekvés. Ez a szint arra a feltételezésre épül, hogy cselekedeteinkben családi, társadalmi vagy történelmi mintákat követünk. A követés jelentheti a minta elfogadó megismétlését vagy elutasítását a minta ellenkezőjének megvalósításával. Hasznos átgondolni ehhez a szinthez, hogy mennyire tágan értelmezzük azt a közeget, amiben a mintát keressük: a spektrum mozoghat mind földrajzi, mind történelmi viszonylatban is. Kérdés ehhez a szinthez: Honnan tanulta, hogy ebben a helyzetben így kell viselkedni? Hol láthatott már hasonlót? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: A nagyobb diákoktól látta az iskolában, hogy az erősek így bánnak a gyengébbekkel. Vagy: Látta, ahogy az anyukáját megszégyenítették, kinevették a munkahelyén. Ő nem akar olyan lenni, akit megalázhatnak. Értékrend: a cseledet mögött álló értékrend, világnézet. Heathcote szerint minden cselekvés kifejezi azt is, hogy a végrehajtója szerint mire való az élet. Egy drámában minden tettet lehet az értékrend szintjén is értelmezni. Kérdés ehhez a szinthez: Mire való szerinte az élet? Vagy: Mi lenne a mottója ennek az embernek?? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: Az élet arra való, hogy pozícióba kerülj, akár mások kárára. Vagy: Az erősnek mutatnia kell az erejét, különben legyőzik. #1 Uo.: „Action, Motivation, Investment, Model, Stance.” Koräbbi iräsaimban, forditäsaimban az investment magyar megfelelöjekent a befektetes kifejezést használtam, de a tét hasznosabb fordításnak tűnik. Cziboly Ádám - Bethlenfalvy Ádám: Színházpedagógiai tréning, Debrecen, InSite Drama — Csokonai Nemzeti Színház, 2016. szeptember 22—23. 42 43 We

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1874 px
Image height
2677 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
1.22 MB
Permalink to jpg
022_000007/0028.jpg
Permalink to ocr
022_000007/0028.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu