OCR
A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI cselekvés, motiváció, tét, minta és értékrend." Mindegyikhez kapcsolódik némi magyarázat és konkrét kérdések, amikkel kibonthatjuk őket. A korábban használt gáncsolós példa segítségével próbálom meg kézzelfoghatóbbá tenni a szinteket. Cselekvés: maga a cselekedet leírása. Hasznos néha a legkézenfekvőbb dolgokat is egyértelműen megfogalmazni. Ezzel is szétválaszthatjuk a cselekvést az értelmezéstől. Kérdés ehhez a szinthez: Mit csinál? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: Kiteszi a lábát. Motiváció: a cselekedet mögött álló konkrét, személyes indíték. Ez az a szint, amire a leggyakrabban rá szoktunk kérdezni, amikor elemzünk egy cselekvést. Kérdés ehhez a szinthez: Miért csinálja? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: Azért, hogy elessen az osztálytársa. Tét:? a cselekedet tétje. Ez a szint már nemcsak a cselekvőt, hanem a cselekvés közegét, kontextusát is az értelmezés részévé teszi, és a lehetséges következményeket vizsgálja. Kérdés ehhez a szinthez: Mit nyerhet vagy mit veszíthet a cselekedetével az illető? Mi a tétje a tettének? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: Nő a tekintélye az osztálytársai között. Tanári figyelmeztetést kockáztat. Minta: a környezetből ismert minták, amiket utánoz vagy elutasít a cselekvés. Ez a szint arra a feltételezésre épül, hogy cselekedeteinkben családi, társadalmi vagy történelmi mintákat követünk. A követés jelentheti a minta elfogadó megismétlését vagy elutasítását a minta ellenkezőjének megvalósításával. Hasznos átgondolni ehhez a szinthez, hogy mennyire tágan értelmezzük azt a közeget, amiben a mintát keressük: a spektrum mozoghat mind földrajzi, mind történelmi viszonylatban is. Kérdés ehhez a szinthez: Honnan tanulta, hogy ebben a helyzetben így kell viselkedni? Hol láthatott már hasonlót? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: A nagyobb diákoktól látta az iskolában, hogy az erősek így bánnak a gyengébbekkel. Vagy: Látta, ahogy az anyukáját megszégyenítették, kinevették a munkahelyén. Ő nem akar olyan lenni, akit megalázhatnak. Értékrend: a cseledet mögött álló értékrend, világnézet. Heathcote szerint minden cselekvés kifejezi azt is, hogy a végrehajtója szerint mire való az élet. Egy drámában minden tettet lehet az értékrend szintjén is értelmezni. Kérdés ehhez a szinthez: Mire való szerinte az élet? Vagy: Mi lenne a mottója ennek az embernek?? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: Az élet arra való, hogy pozícióba kerülj, akár mások kárára. Vagy: Az erősnek mutatnia kell az erejét, különben legyőzik. #1 Uo.: „Action, Motivation, Investment, Model, Stance.” Koräbbi iräsaimban, forditäsaimban az investment magyar megfelelöjekent a befektetes kifejezést használtam, de a tét hasznosabb fordításnak tűnik. Cziboly Ádám - Bethlenfalvy Ádám: Színházpedagógiai tréning, Debrecen, InSite Drama — Csokonai Nemzeti Színház, 2016. szeptember 22—23. 42 43 We