Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000007/0000

Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Bethlenfalvy Ádám
Cím (EN)
Classroom Drama. The enactive exploration of narratives
Tudományterület
Pedagógia / Pedagogy (12910)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000007/0028
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 29 [29]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000007/0028

OCR

A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI cselekvés, motiváció, tét, minta és értékrend." Mindegyikhez kapcsolódik némi magyarázat és konkrét kérdések, amikkel kibonthatjuk őket. A korábban használt gáncsolós példa segítségével próbálom meg kézzelfoghatóbbá tenni a szinteket. Cselekvés: maga a cselekedet leírása. Hasznos néha a legkézenfekvőbb dolgokat is egyértelműen megfogalmazni. Ezzel is szétválaszthatjuk a cselekvést az értelmezéstől. Kérdés ehhez a szinthez: Mit csinál? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: Kiteszi a lábát. Motiváció: a cselekedet mögött álló konkrét, személyes indíték. Ez az a szint, amire a leggyakrabban rá szoktunk kérdezni, amikor elemzünk egy cselekvést. Kérdés ehhez a szinthez: Miért csinálja? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: Azért, hogy elessen az osztálytársa. Tét:? a cselekedet tétje. Ez a szint már nemcsak a cselekvőt, hanem a cselekvés közegét, kontextusát is az értelmezés részévé teszi, és a lehetséges következményeket vizsgálja. Kérdés ehhez a szinthez: Mit nyerhet vagy mit veszíthet a cselekedetével az illető? Mi a tétje a tettének? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: Nő a tekintélye az osztálytársai között. Tanári figyelmeztetést kockáztat. Minta: a környezetből ismert minták, amiket utánoz vagy elutasít a cselekvés. Ez a szint arra a feltételezésre épül, hogy cselekedeteinkben családi, társadalmi vagy történelmi mintákat követünk. A követés jelentheti a minta elfogadó megismétlését vagy elutasítását a minta ellenkezőjének megvalósításával. Hasznos átgondolni ehhez a szinthez, hogy mennyire tágan értelmezzük azt a közeget, amiben a mintát keressük: a spektrum mozoghat mind földrajzi, mind történelmi viszonylatban is. Kérdés ehhez a szinthez: Honnan tanulta, hogy ebben a helyzetben így kell viselkedni? Hol láthatott már hasonlót? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: A nagyobb diákoktól látta az iskolában, hogy az erősek így bánnak a gyengébbekkel. Vagy: Látta, ahogy az anyukáját megszégyenítették, kinevették a munkahelyén. Ő nem akar olyan lenni, akit megalázhatnak. Értékrend: a cseledet mögött álló értékrend, világnézet. Heathcote szerint minden cselekvés kifejezi azt is, hogy a végrehajtója szerint mire való az élet. Egy drámában minden tettet lehet az értékrend szintjén is értelmezni. Kérdés ehhez a szinthez: Mire való szerinte az élet? Vagy: Mi lenne a mottója ennek az embernek?? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: Az élet arra való, hogy pozícióba kerülj, akár mások kárára. Vagy: Az erősnek mutatnia kell az erejét, különben legyőzik. #1 Uo.: „Action, Motivation, Investment, Model, Stance.” Koräbbi iräsaimban, forditäsaimban az investment magyar megfelelöjekent a befektetes kifejezést használtam, de a tét hasznosabb fordításnak tűnik. Cziboly Ádám - Bethlenfalvy Ádám: Színházpedagógiai tréning, Debrecen, InSite Drama — Csokonai Nemzeti Színház, 2016. szeptember 22—23. 42 43 We

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1874 px
Kép magassága
2677 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.22 MB
Permalinkből jpg
022_000007/0028.jpg
Permalinkből OCR
022_000007/0028.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde