OCR Output

A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI

cselekvés, motiváció, tét, minta és értékrend." Mindegyikhez kapcsolódik némi
magyarázat és konkrét kérdések, amikkel kibonthatjuk őket. A korábban használt
gáncsolós példa segítségével próbálom meg kézzelfoghatóbbá tenni a szinteket.

Cselekvés: maga a cselekedet leírása. Hasznos néha a legkézenfekvőbb dol¬
gokat is egyértelműen megfogalmazni. Ezzel is szétválaszthatjuk a cselekvést
az értelmezéstől. Kérdés ehhez a szinthez: Mit csinál? Lehetséges válasz a mi
példánk esetében: Kiteszi a lábát.

Motiváció: a cselekedet mögött álló konkrét, személyes indíték. Ez az a szint,
amire a leggyakrabban rá szoktunk kérdezni, amikor elemzünk egy cselekvést.
Kérdés ehhez a szinthez: Miért csinálja? Lehetséges válasz a mi példánk eseté¬
ben: Azért, hogy elessen az osztálytársa.

Tét:? a cselekedet tétje. Ez a szint már nemcsak a cselekvőt, hanem a cselekvés
közegét, kontextusát is az értelmezés részévé teszi, és a lehetséges következmé¬
nyeket vizsgálja. Kérdés ehhez a szinthez: Mit nyerhet vagy mit veszíthet a csele¬
kedetével az illető? Mi a tétje a tettének? Lehetséges válasz a mi példánk eseté¬
ben: Nő a tekintélye az osztálytársai között. Tanári figyelmeztetést kockáztat.

Minta: a környezetből ismert minták, amiket utánoz vagy elutasít a cselekvés.
Ez a szint arra a feltételezésre épül, hogy cselekedeteinkben családi, társadalmi
vagy történelmi mintákat követünk. A követés jelentheti a minta elfogadó meg¬
ismétlését vagy elutasítását a minta ellenkezőjének megvalósításával. Hasznos
átgondolni ehhez a szinthez, hogy mennyire tágan értelmezzük azt a közeget,
amiben a mintát keressük: a spektrum mozoghat mind földrajzi, mind törté¬
nelmi viszonylatban is. Kérdés ehhez a szinthez: Honnan tanulta, hogy ebben
a helyzetben így kell viselkedni? Hol láthatott már hasonlót? Lehetséges válasz
a mi példánk esetében: A nagyobb diákoktól látta az iskolában, hogy az erősek
így bánnak a gyengébbekkel. Vagy: Látta, ahogy az anyukáját megszégyenítették,
kinevették a munkahelyén. Ő nem akar olyan lenni, akit megalázhatnak.

Értékrend: a cseledet mögött álló értékrend, világnézet. Heathcote szerint
minden cselekvés kifejezi azt is, hogy a végrehajtója szerint mire való az élet.
Egy drámában minden tettet lehet az értékrend szintjén is értelmezni. Kérdés
ehhez a szinthez: Mire való szerinte az élet? Vagy: Mi lenne a mottója ennek
az embernek?? Lehetséges válasz a mi példánk esetében: Az élet arra való, hogy
pozícióba kerülj, akár mások kárára. Vagy: Az erősnek mutatnia kell az erejét,
különben legyőzik.

#1 Uo.: „Action, Motivation, Investment, Model, Stance.”

Koräbbi iräsaimban, forditäsaimban az investment magyar megfelelöjekent a befektetes kifeje¬
zést használtam, de a tét hasznosabb fordításnak tűnik.

Cziboly Ádám - Bethlenfalvy Ádám: Színházpedagógiai tréning, Debrecen, InSite Drama —
Csokonai Nemzeti Színház, 2016. szeptember 22—23.

42

43

We