OCR Output

A TANTERMI DRÁMA FŐ ÖSSZETEVŐI

Egyszerű gyakorlat a jelolvasás tudatosítására

Azt, hogy az ember folyamatos jeladóként és jelértelmezőként működik, nagysze¬
rűen tudatosítja Chris Cooper egyik gyakorlata." A gyakorlatot kilenc-tíz éves
kortól fölfelé ki lehet próbálni diákokkal vagy felnőttekkel. Akkor működik jól
ez a tevékenység, ha mindenféle mozgásos előkészítés, vagy különösebb felveze¬
tés nélkül csináljuk. A csoportot arra kérjük, hogy rögzítsék — mintha hirtelen
megfagytak volna — pontosan azt a pózt, amiben ülnek. Próbáljanak részletesen
megjegyezni mindent, nemcsak azt, hogy a karjuk, meg a lábuk hogy volt, hanem
még az arckifejezésük, tekintetük irányát is. A csoport tartsa meg a lefagyasztott
testhelyzetet öt-nyolc másodpercig, hogy tényleg mindenkinek legyen lehetősé¬
ge megjegyezni minél többet önmagáról. Eközben a tanár is igyekezzen minél
több izgalmas szobrot az emlékezetébe vésni. Ezután oldjuk fel a fagyasztást, és
vezessük fel a következő fázist, amiben a diákok egymást szoborként elemezhe¬
tik. Egy önként vállalkozót megkérünk, hogy mutassa meg a saját szobrát, " és a
csoporttal közösen elemezzük azt. Mit jelent az, ahogy a kezét tartja? Mit lehet
leolvasni a tekintetéből? Mire gondolhat ebben a pillanatban? Milyen érzéseket
tükröz a szobor és miért? Jó, ha minden esetben a szobor konkrét elemeihez
lehet kapcsolni az olvasatot. Akár több szobrot is meg lehet nézni, és reflektál¬
ni a hasonlóságokra és különbségekre. Sőt, akár az egész csoportra is rá lehet
nézni, és beszélni arról, hogy szoborcsoportként, együtt mit fejeznek ki. Vajon
mást fejeznek ki ezek az elemek, ha hétköznapi helyzetben látjuk őket, mint ha
szoborként, műalkotásként nézzük? Ha van különbség, akkor mi az?

Ez a gyakorlat a tanárképzésben részt vevő hallgatókkal is nagyszerűen mű¬
ködik. Egyrészt tudatosítja számukra, hogy tanárként olvasniuk kell a diákok,
a csoport jelzéseit. Másrészt azt is tudatosítja, hogy az ő jeleiket is folyamatosan
olvassák a diákok.

A gyakorlat tovabbfejlesztése dramava

A fent leirt gyakorlatban megvaldsul az, amit Heathcote a drama egyik fontos
céljának tart: lelassítja az időt, és így lehetőséget teremt az amúgy túl gyorsan
történő események vizsgálatára." A dráma másik fontos célja, hogy az emberi

35 Chris Cooper: Signs (Bethlenfalvy Ádám szemináriumán), Budapest, Károli Gáspár Református

Egyetem, Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar, 2019. november 25.

A drámában fontos védettséget teremthetünk meg azzal, hogy szoborként utalunk rá, és nem
a prezentáló nevét használjuk. Sőt, akár a tanár is lehet a szobor úgy, hogy leképezi valamelyik
diákot, aki pontosíthat a szobor beállításával.

"7 Heathcote: Jel és eldjel, 17.

36

° 26 ¢