Skip to main content
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu
LoginRegister
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Preview
022_000007/0000

Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása

  • Preview
  • PDF
  • Show Metadata
  • Show Permalink
Author
Bethlenfalvy Ádám
Title (EN)
Classroom Drama. The enactive exploration of narratives
Field of science
Pedagógia / Pedagogy (12910)
Series
Károli könyvek. Monográfia
Type of publication
monográfia
022_000007/0025
  • Volume Overview
  • Page
  • Text
  • Metadata
  • Clipping
Page 26 [26]
  • Preview
  • Show Permalink
  • JPG
  • TIFF
  • Prev
  • Next
022_000007/0025

OCR

JEL És JELENTÉS a párhuzam gyerekjáték és színház között. Hiszen a dc$ámában, ugyanúgy, mint a gyerekjáték , minthájában", a jelentés válik elsődlegessé. Ha a színházban egy sima müzlis tálat egy gyerek a képzeletbeli barátja etetésére használ, akkor a tál lassan elkezdi magát a barátot is jelenteni. Sőt, amikor az apa dühében összetöri ezt a tálat, akkor a darabot néző fiatalok érthető módon azt mondják, hogy az apa igazából a gyermeke képzeletét és szívét törte össze.? Térjünk vissza a kiindulóponthoz, amit nagyon egyértelműen és élesen fogalmaz meg Dorothy Heathcote a Jel és előjelben: A mindennapi életben és a színházban — ami nem más, mint a való élet viszonyainak színpadi megjelenítése — a jelölőknek ugyanazt a hálózatát használjuk az emberi kommunikációra. Folyamatosan jeleket adunk le másokkal együtt és mások számára, az ember minden egyes időpillanatban egyszerre leadója és értelmezője ezeknek a jeleknek, amelyek átszelik a teret. Nem tehetünk mást, ameddig csak létezik rajtunk kívül valaki: kénytelenek vagyunk jeleket adni és jeleket értelmezni. A cselekvések jellé válnak, amíg van akár csak egyvalaki, aki jelként értelmezi azokat.?? Heathcote erre a tézisre építve bontja ki írásában a színházi nevelés és a dramapedagógia négy fő komponensét. Sőt, talán azt sem túlzás állítani, hogy egész munkássága erre az állításra épül, és arra, hogy ezt a legkülönbözőbb módokon a gyakorlatba átültetve továbbfejlessze. A jeladás és -értelmezés fontossága miatt állíthatja Bolton, hogy tulajdonképpen Heathcote munkájának középpontjában mindig is az 6nszemlélédés [self-spectatorship] allt. Bolton szerint az önszemlélődést az hozza létre, amikor a drámaóra résztvevője , nézője saját alkotásának és önmaga szemlélője is egyben."" Vagyis látja magát, ahogy a jelrendszert használva alkot. Így nemcsak a jelek működése tudatosul, hanem az is, hogy ő maga is része a jelrendszernek. 52 Chris Cooper: The Performer in TIE, in Anthony Jackson - Chris Vine (eds.): Learning Through Theatre. The Changing Face of Theatre in Education, London, Routledge, 2013, 137. 33 Dorothy Heathcote: Jel és előjel, ford. Kucserka Zsófia, in Takács Gábor (szerk.): Jeladás és képzelet, Budapest, Káva Kulturális Műhely, 2020, 9. 34, (...) being an audience to one’s own creation and being an audience to oneself.” In Bolton: Acting in Classroom Drama, 266. 25 ¢

Structural

Custom

Image Metadata

Image width
1874 px
Image height
2677 px
Image resolution
300 px/inch
Original File Size
991.88 KB
Permalink to jpg
022_000007/0025.jpg
Permalink to ocr
022_000007/0025.ocr

Links

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Contact

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

LoginRegister

User login

eduId Login
I forgot my password
  • Search
  • OA Collections
  • L'Harmattan Archive
Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
  • Magyarhu