OCR Output

A TANTERMI DRAMA FO OSSZETEVOI

Its all theatre című, egyik utolsó írásában Gavin Bolton azt állítja, hogy a jövő¬
ben a drámatanárokat arra kell megtanítani, hogy tudjanak , színházul"."" Fél¬
reértés ne essék, Bolton nem a színjátszás felé akarja terelni a pedagógusokat.
Egyértelműen arról ír, hogy a dc-áma pedagógiai céljait segíti, ha a dramatanarok
jobban értik a színház bizonyos elemeit, sőt azokat alkalmazni is tudják. Bolton
alapvető állítása az, hogy káros a tantermi drámában szembeállítani egymással
a pedagógiai aspektust a művészeti szempontokkal. Szerinte éppen azért haté¬
kony pedagógiailag a dc$áma, mert művészet. A drámaóra résztvevőinek meg¬
értési folyamataiban akkor történik változás, amikor alkotókként vesznek részt
a dráma folyamatában. Meggyőződésem, hogy a tanár akkor tudja segíteni a ta¬
nulók alkotó gondolkodását, ha képes önmagára is alkotóként tekinteni. Olyan
alkotóként, akinek a célja, hogy a tanulókkal együtt tudjon elmerülni szövegek¬
ben, történetekben, helyzetekben, és azokban alkotó módon tudjon gondolkodni.
Ennek a drámatanári nézőpontnak a felvételét szeretném lehetővé tenni, ehhez
kínálok néhány olyan alapvetést, ami segítheti a tanárokat a drcrámás tevékeny¬
ségek strukturálásban. Az elméleti egységekbe több ponton olyan gyakorlatban
alkalmazható tevékenységet illesztek, amik önmagukban nem funkcionálnak
óratervként, viszont érthetővé teszik az elmélet és gyakorlat kapcsolatát.

Az egyik fontos alapvetés a jel és jelentés viszonya a tanteremben és a drá¬
maórán. Hasznos innen indulni, hogy aztán tárgyalhassuk a dramäban hasznält
fikció és a minket körülvevő valóság viszonyát. Ezután elmélyedünk a szituáció
fogalmában, és abban, hogy miként lehet a szituáció elemeit átjáróként használni
a drámaóra felé. Végül pedig a dramatikus keret fogalmát járjuk körbe, hogy
megvizsgáljuk, miként segítheti elő a megértésbeli változást egy fiktív feladat.

30 Gavin Bolton: It’s all theatre, in David Davis (ed.): Gavin Bolton: Essential writings, Stoke-on¬
Trent, Trentham Books, 2010, 163-175.

e 23 e