Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000007/0000

Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Bethlenfalvy Ádám
Cím (EN)
Classroom Drama. The enactive exploration of narratives
Tudományterület
Pedagógia / Pedagogy (12910)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000007/0020
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 21 [21]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000007/0020

OCR

NARRATÍVA ÉS DRÁMA MIRE HASZNÁLJUK A DRÁMÁT A TANTEREMBEN? Korábban láttuk, hogy egyfelől mennyire központi szerepet játszanak a világról és önmagunkról alkotott megértésben a történetek. Másrészt azt is, hogy a történetek könnyen használhatók manipulatív eszközként is. A dráma jellemzőit összeszedve láthattuk, hogy a dr-ámának több közös pontja is van a történetekkel: van például előzménye és következménye (ami narratív struktúrát hordoz), és bár másképp, de mindkettő fókuszában az ember áll. Ugyanakkor egyrészt a drama az embert mindig a rá ható nyomások, viszonyok függvényében vizsgálja, másrészt, míg a történet pusztán a képzeletünkben kel életre, addig a dráma képzeletünk közreműködésével, de valós térben és időben, valós cselekvéseken keresztül elevenedik meg. Ez a különbség kínálja azt a lehetőséget, hogy a történeteket és különösen azok eseményeit szituációba fordítva, drámán keresztül vizsgáljuk. Amikor egy narratív eseményt szituációvá alakítunk, akkor egészen más módon tanulmányozhatjuk azt az eseményt. Felerősödnek a helyzetet meghatározó körülmények, és nyilvánvalóbbá válik, hogy ezek miként határozzák meg a történéseket. A cselekvés és a szándék központivá válik a drc-ámában, ami új szempontokat emelhet ki a történetekből. Bar a dramanak van cselekménye, narratív szerkezete, mégis szituáció-központú. Ezzel megakasztja a történetet, és a kiemelt pontját, helyzetét mélyebb, részletes elemzésnek lehet alávetni. A dráma földhözragadtsága (az, hogy a fikció valós térben és időben kel életre) azt jelenti, hogy ami fölött egy olvasott vagy hallgatott történetben könnyen elsiklik az ember, az az anyagi valóság dimenziói között — a dc$jámában — kérdéssé, szemponttá válik. A dráma többféle munkaformája arra is lehetőséget kínál, hogy a diákok alkotóivá váljanak a történetnek. Ez egyfelől azért fontos, mert a saját érdeklődésüket, kérdéseiket, szempontjaikat is beépíthetik a drcrámába. Másfelől a résztvevők az improvizált helyzetekben szerzői, alkotó funkciót is betölthetnek. Miközben játsszák a helyzetet, írják is azt a cselekedeteikkel, és látják, hogy az miként hat a történet alakulására. A dc$/áma mindezek miatt jó terep lehet a történetek aktív, reflexív feldolgozására. További, általános érvek is szdlnak a drama tantermi alkalmazasa mellett. Az egyik, hogy könnyen hozzáférhető nyelvet használ. Pont ugyanazokat a jeleket, testbeszédet, beszélt nyelvi regisztert, amit a hétköznapi kommunikációban is használunk, ezért könnyen tudja olvasni vagy létrehozni ezeket a jeleket bármelyik diák. Gyakran azok a diákok tudnak a drámához, az emberi problémákhoz a legnagyobb szakértelemmel hozzászólni, akik tanulmányi szempontból nem a legsikeresebbek. Éppen ezért a dráma hozzájárulhat a kiegyensúlyozottabb iskolai csoportdinamikához. Ez utóbbit az is segiti, hogy a drama csoportos + 20 +

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1874 px
Kép magassága
2677 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.24 MB
Permalinkből jpg
022_000007/0020.jpg
Permalinkből OCR
022_000007/0020.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde