Ugrás a tartalomra
mobile

L'Harmattan Open Access platform

  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde
BejelentkezésRegisztráció
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Előnézet
022_000007/0000

Dráma a tanteremben. Történetek cselekvő feldolgozása

  • Előnézet
  • PDF
  • Metaadatok mutatása
  • Permalink mutatása
Szerző
Bethlenfalvy Ádám
Cím (EN)
Classroom Drama. The enactive exploration of narratives
Tudományterület
Pedagógia / Pedagogy (12910)
Sorozat
Károli könyvek. Monográfia
Tudományos besorolás
monográfia
022_000007/0012
  • Kötet áttekintése
  • Oldal
  • Szöveg
  • Metaadatok
  • Kivágás
Oldal 13 [13]
  • Előnézet
  • Permalink mutatása
  • JPG
  • TIFF
  • Előző
  • Következő
022_000007/0012

OCR

NARRATÍVA ÉS DRÁMA a helyzetéhez. Ha nálam jobb tollú mesélő írná, akkor talán még a helyzet kínját is érezné, ahogy a sorokat olvassa. Azért mesélnek történeteket az emberek egymásnak évezredek óta, hogy tudást és tapasztalatot adjanak át egymásnak. A fenti történet nem jutott el addig a pontig, amiben összekapcsolódik a személyes mizériám a brit vasút privatizálásával, de másféle ok-okozat megjelenik benne. A történet magyarázatot tud kínálni például egy szakmai kudarcra. Mert a történet magyarázatait a személyes nézőpont és az emberi tapasztalat hitelesíti. Attól hiteles a történetem, hogy megéltként mesélem el, akár valódi élményből táplálkozik, akár nem, és a részletekkel igyekszem megszólítani a hallgatóim képzeletét. Minél inkább sikerül elkapnom az olvasó képzeletét, annál jobban válik ő maga is a történet részévé. Szinte látja maga előtt, ahogy ott fel-alá mászkálok. És talán nem is olyan fontos, hogy igaz-e egyáltalán ez a történet. Így is jól tudom használni. Arra például, hogy kiemeljem a narratívák néhány jellemző vonását. És mivel egy epizódot, egy eseményt írtam le egy hosszabb történetből, ezért azt is lehetővé teszi, hogy a dc-áma néhány elemére reflektáljak. Ha ez dráma lenne, akkor látnánk egy embert, aki konkrét térben, szorongató körülmények között küzd egy problémával. Látnánk azt a szituációt, amiben van. Az ember cselekszik, pontosabban , pótcselekszik", mert igazából cselekvésképtelen. A körülmények, az embert körülvevő világ kötöttségei növelik a helyzet feszültségét. Nincs megoldás, viszont van rengeteg vizsgálható kérdés. És ha drámáról van szó, akkor persze tudjuk, hogy az az ember csak úgy csinál mintha kétségbe lenne esve. Csak azt játsszuk, hogy késik a vonat. Mert éppen a helyzet játékszerű , mintha-léte" engedi meg nekünk, hogy vizsgálgassuk, ahelyett hogy közbeavatkoznánk, és próbálnánk megoldani. Ilyesmikről beszélt Heathcote is, amikor Derbyben találkoztunk. De az anekdotázó bevezető után térjünk át egy tudományosabb megközelítésre azzal kapcsolatban, hogy miért fontosak a narratívák, és mit kezdhet velük a dráma. MIRE HASZNÁLJUK A TÖRTÉNETEKET, ÉS ŐK MIRE HASZNÁLNAK MINKET? Jerome Bruner a gondolkodás két formájáról írva megkülönbözteti a , jól formált logikai érvelést" a , jól kidolgozott törtenettöl”,! vagyis a logikai-tudomänyos gondolkodást a narratív gondolkodásmódtól. Azt állítja, hogy az ember mindkettőt használja, amikor tájékozódik és cselekszik a világban. Míg a logikai-tudományos 1 Jerome Bruner: Valóságos elmék, lehetséges világok, ford. Ehmann Bea — Újlaky Judit — Ülkei Zoltán, Budapest, Új Mandátum Könyvkiadó, 2005, 19. 126

Szerkezeti

Custom

Image Metadata

Kép szélessége
1874 px
Kép magassága
2677 px
Képfelbontás
300 px/inch
Kép eredeti mérete
1.13 MB
Permalinkből jpg
022_000007/0012.jpg
Permalinkből OCR
022_000007/0012.ocr

Linkek

  • L'Harmattan Könyvkiadó
  • Open Access Blog
  • Kiadványaink az MTMT-ben
  • Kiadványaink a REAL-ban
  • CrossRef Works
  • ROR ID

Elérhetőség

  • L'Harmattan Szerkesztőség
  • Kéziratleadási szabályzat
  • Peer Review Policy
  • Adatvédelmi irányelvek
  • Dokumentumtár
  • KBART lists
  • eduID Belépés

Social media

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn

L'Harmattan Open Access platform

BejelentkezésRegisztráció

Bejelentkezés

eduId Login
Elfelejtettem a jelszavamat
  • Keresés
  • OA Gyűjtemények
  • L'Harmattan Archívum
Magyarhu
  • Englishen
  • Françaisfr
  • Deutschde