OCR Output

BEVEZETŐ

tudatosan, elméletileg is átgondoltan és reflektáltan használjuk. A könyv máso¬
dik felében több olyan stratégiát is bemutatok, amit alkalmazhatunk történetek
drámás feldolgozásakor. Mindegyik stratégiához kínálok drámaóra-példát is, né¬
hányat összefoglalva, és többet teljes receptként, amit akár készen is használhat a
tanár. Teszem ezt abban a reményben, hogy a receptet inkább egyfajta mintaként
kezeli majd az olvasó, és bátran a saját és az osztálya szája ízére formálja.

A bevezető első sora óta kitartóan használom a , dráma" kifejezést. Az első
fejezetben kifejtem, hogy mit értek a fogalom alatt, és hogy miért egyszerűen a
dráma szót használom a forgalomban lévő sok másik kifejezés helyett. Arra is
kitérek, hogy mi a kapcsolat a dráma és a történetek között, illetve hogy milyen
szempontból tartom a drámát egyedi lehetőségnek a történetek aktív vizsgálatá¬
ra. Eddig ugyan tanárokról és osztálytermekről írtam, de tisztában vagyok azzal,
hogy egyre többen dolgoznak drámával iskolán kívüli közösségekben, a legkü¬
lönbözőbb keretek között, akik szintén aktívan keresik az általuk alkalmazha¬
tó eszközöket. Bízom benne, hogy nekik is kínálhat hasznos kapaszkodókat ez
a kiadvány.

A drámapedagógia elsősorban a pedagógiából és a színházművészetből táp¬
lálkozik. Mindkét terület folyamatos kapcsolatban áll azzal, amit valóságnak
nevezünk, és ezért változnak, alakulnak. Ebben a változásban kínálom lehetséges
referenciapontként, a folyamatosan zajló párbeszédben vizsgálandó állításként
ezt a könyvet.

-10 +