Ez a könyv a drámával foglalkozik. Elsősorban azzal, hogy miként lehet a drá¬
mát, a drc-ámapedagógiát arra használni, hogy a történetekben, narratívákban és
szövegekben cselekvő módon mélyedhessen el a tanár és egy csoport fiatal.
Mindig lenyűgöz, amikor képzéseken, tanfolyamokon olyan tanárokkal ta¬
lálkozom, akik a saját idejükből, energiájukból áldoznak arra, hogy új gondola¬
tokkal, friss megközelítésekkel találkozzanak. Gyanítom, hogy legalább annyira
céljuk saját kreativitásuk, érdeklődésük frissen tartása, mint a diákok érdeklő¬
désének megőrzése. A saját gyakorlati munkám során tapasztaltam, hogy nincs
annál rosszabb, mint amikor a tanár maga unja a tanítást. Különösen, ha drámát
tanít. Bizonyára nem általánosan alkalmazható gyógyír az ilyen helyzetekre, de
velem együtt talán másokon is segít, ha az ember nemcsak új technikák után
kutat, hanem úgy ismerkedik elméleti alapvetésekkel, hogy azokat aztán sokféle
formában tudja gyakorlattá alakítani. Ha nem kész receptet kap a tanításra,
hanem inkább hozzávalókat. Olyan hozzávalókat, amikből maga főzhet valami
jót, hiszen ő ismeri legjobban a csoportjai és a saját ízlését, a terem hőfokát és
a többit. Ügyeltem rá, hogy majd minden elméleti egység mellett legyen gya¬
korlatban kipróbálható elem, valami, ami segít, hogy a tanár kóstolgathassa az
adott gondolatot.
A drámát azért is különösen hasznos az elméleti mozgatórugói felől megkö¬
zelíteni, mert az elmúlt évtizedekben Magyarországon leginkább a dc-$áma mun¬
kaformái terjedtek el az oktatásban, a drámás gondolkodás elméleti alapvetései,
előfeltevései nélkül. Az állókép, a forró szék vagy a szerep a falon közismert
technikákká váltak, miközben a dráma elméleti alapvetései szinte alig ismertek.
Ez egyrészt érthető, és persze nagyszerű, ha a tanárok egyáltalán használnak
drámás formákat a tanteremben. Másrészt viszont a formák jóval gazdagabb,
képzelettelibb alkalmazására rengeteg új lehetőség nyílik, ha a tanár érti a
technikák mögött rejlő gondolatokat is. A legegyszerűbb formákból is kibonta¬
kozhat erős élményt kínáló dráma az osztályteremben, hogyha az adott formát