OCR Output

2. Szüléskor és szülés után

A gyermekszülés sok szempontból kiemelten veszélyes időszakát a középkorban át
fonták a transzcendens védelmet kínáló egyházi benedikciók." A szülés előtt, szü¬
lés alatt és után végrehajtott áldások az egyházi arzenál alapvető eszközeit jelentik.
Magyarországon a szülő nők (szülés közben történő) megáldására már a Pray-kódex
is adatokat szolgáltatott. " Ugyancsak korai, 14. századi leírásaink vannak a szülés
utáni, purifikációs jellegű asszonyavatás (introductio mulieris post partum) szertartä¬
sára vonatkozóan is."

Az általunk már több korábbi tanulmányban bemutatott? kora újkori hazai ada¬
tok azt mutatják, hogy a Pázmány által rögzített, hivatalos szertartásrend (a) mellett
további , félhivatalos? szövegek is használatban voltak a korszakban, amelyek általá¬
ban kéziratos formában örökítődtek tovább a nyomtatott szertartáskönyvek hátsó
lapjain. Ezek között a legelterjedtebb változatot a halott anyák beavatásának rítusa
jelenti? A szülés közben elhunyt asszonyok tisztátalanságának feloldását többféle
szertartással igyekeztek pótolni. Esetenként egy másik asszony helyettesítette az el¬
hunytat a szertartásnál, máskor a koporsó analógiás introductióját végezték el a te¬
metőkapuban. Ezeket az eljárásokat a 16—17. századi egyházi vezetés már egyre ke¬
vésbé nézte jó szemmel, Pázmány már kifejezetten tiltja őket. Ugyanő a háznál tör
ténő asszonyavatást is tilalmazta. Az alábbiakban példaként egy-egy ilyen kéziratos
szertartásleírást közlünk a 16. század végéről. (b, c). Mindkettő szertartásrendet a
Telegdi-téle Agendarius 1596. évi kiadásának egyik példányába jegyezték be. Feltű¬
nő, hogy az ilyen jellegű rítusok a hazai kiadású , alternatív" benedikciószönyvekben
nem szerepelnek, noha az európai mintáikban esetenként előfordulnak."

a) Asszonyavatás a szülés után

De benedictione mulieris post partum

STR 1625, 162-165.

Cum puerpera post partum, juxta piam et laudabilem consuetudinem ad ecclesi¬
am venerit, pro incolumitate gratias Deo actura; prae foribus ecclesiae expectet

*? Franz 1909, IL 186-245.

°° Vö. Zalán 1927, 46-47. Ujkori parhuzama: MB 1685, 291-294; LT 1709, 163-166.
Probst 1857, 174-178; Reifenberg 1971-1972, I. 537-544; II. 375-381; Freisen 1898a,
68-69; Stapper 1906, 65-66.

72 Bérth 1999; 2005c, 211-219; 2007a.

#3 Pärhuzamai: Schönfelder 1904-1906, 1. 32, 59, 99; II. 23-24; OLM 1862, 48-57.

*4 ERA 1685, 527-528.

321

377