3. Kártékony állatok ellen
Az állatokkal kapcsolatos vallásos rítusok többsége a középkorban a kártékony
állatok behatásai elleni védelmet célozta meg." Alapvető eszköznek ezen a téren
is a szenteltvíz kínálkozott. Mivel az efféle károkozók mögött démoni erőket fel
tételeztek, előbb a keleti, majd a nyugati egyház gyakorlatában is általánossá vált,
hogy ellenük exorcizmussal vagy átokkal, kiátkozással (excommunicatio, maledic¬
tio) védekeztek." Az egyházi tevékenység mellett a középkorban világi , állatpe¬
rekről" is van tudomásunk." Az általunk közölt 18. századi szertartásrendek elő¬
képei a középkorra vezethetők vissza."
A Fasciculus triplex vonatkoz6 ordója a vetések megáldásával áll szoros össze¬
függésben (a). Az összeállító középkori szentek életéből hoz példákat az ilyen jel¬
legű áldások hatékonyságára. A hivatalos 18. szäzadi kalocsai szertartäskönyvben
szereplő szertartás címe alaposan részletezi a kártékony állatok sorát, akik ellen a
két erőteljes exorcizmus irányul (b). A szertartásrend imádságainak szövegével
igen, azok sorrendjével és számával viszont nem egyezik a lengyel rituáléban kö¬
zölt ordó" A Rituale Colocense hasonló célú, terjedelmes rítusa, amely a szántók
Szent Magnus tiszteletére történő megáldását tartalmazza, a 16. század után ke¬
letkezhetett, és főként Svájcban és DéLNémetországban volt népszerű."
a) Kártékony madarak és férgek ellen
Benedictio contra aves et vermes noxios
FT 1739, 51-54.
Primum benedicitur sal et aqua in hunc modum:
V. Adjutorium nostrum in nomine domini. R. Qui fecit coelum et terram. V.
Domine exaudi orationem meam. R. Et clamor meus ad te veniat. V. Dominus
vobiscum. R. Et cum spiritu tuo.
*° Franz 1909, II. 140-175. Vo. még Probst 1857, 124-125.
mM Bartsch 1967, 331-333, 416-417.
312 V6. Chène 1995.
5 V5. Franz 1909, IL 151-153.
4 POL 1743, 98-99. További párhuzamok: PB 1628, o. n.
35 Franz 1909, II. 169-170.