Az olaj megáldása az egyik legrégibb és leguniverzälisabb egyhäzi szentelmény. ” A
keresztelés szertartásának alkotóelemeként az ősegyház liturgiájában kezdte pálya¬
futását. A keleti egyházakban emellett már az első századokban szokás volt egy be¬
tegek számára alkalmazott olajszentelés is. Gonosztávoltartó szerepe a szenteltvízé¬
hez hasonló. A nyugati egyházban a keresztelés mellett a bérmálás és a betegek
kenete kapcsán kiemelten fontos szakramentális eszköznek számított, megáldása
sokáig jobbára ezekhez a szertartásokhoz kapcsolódott. Magának a megszentelt
olajnak, különösen a nagycsütörtökön megáldott betegek kenetének szentségen kí¬
vüli használatára is vannak adatok. Úgy tűnik, hogy ezek helyettesítették az egysze¬
rű olajáldás szertartását, amelynek megjelenése csak a 16. századtól adatolható.?
Az egyszerű olaj megáldásának szövege ennek ellenére régi európai hagyomá¬
nyon alapul. A pannonhalmi kéziratos szertartáskönyvből közölt ordó (a) szöve¬
gével tökéletesen megegyezik a Rituale Romanum első és későbbi kiadásainak szer¬
tartásrendje.?" Általában a római mintát követték ezen a téren az európai egyház¬
megyék hivatalos szertartáskönyveinek összeállítói, köztük Pázmány Péter is." A
, félhivatalos" benedikcióskönyvek egy része hasonló formában," más része telje¬
sen eltérő szöveggel hozza az olaj megáldásának formuláját."" A pap előbb exorci¬
zálta az olajat mint anyagot, ? majd egy oráció keretében Isten áldását és megszen¬
telését kérte rá, hogy alkalmas legyen a különféle betegségek eltávoztatására.
Az olajat többek között ördögűzéseknél és maleficium ellen is használták.
Ezekre a megfelelő helyen még visszatérünk. Itt említjük meg példaként azt a
szertartásrendet, amely a , csinálmányok, rontások, kötések és minden ördögi
gaztettnek az emberi testből történő kiűzésére" alkalmas olaj megáldásának for¬
máját közvetítette egy nálunk is használt , félhivatalos" gyűjtemény lapjain."
Általában az olajáldásról vö. Franz 1909, I. 335—361.
55 Franz 1909, 1. 335-361.
4 ROM 1614, 151-152; 1635, 253-254 (megegyezé szöveggel).
55 STR 1625, 179-180. „Benedictio olei simplicis” (megegyezö szöveggel). További egy¬
häzmegyei szerkönyvek analögiäi: OSN 1653, 374-376 (megegyezö cimmel &s szöveg¬
gel); LS 1523, 243’; SAL 1657, 320-321 (ugyanaz); POL 1743, 84-86 (ugyanaz); MED
1815, 349-350; VIEN 1889, II. 18-19 (megegyezö cimmel és széveggel); Reifenberg
1971-1972, II. 439-440 (a mainzi rftusban).
6 ERA 1685, 204-206 (megegyezik).
57 FT 1739, 38-41. „Benedictio olei simplicis” (csak az egyik könyörgés egyezik meg); MB
1685, 195—197. , Benedictio olei et aliarum unctionum, vel carnis, vel lardi, vel butyri, vel
casei, mutatis mutandis" (egészen más szövegekkel); Nucleus 1706, 53-55 (lásd MB 1685).
Az olaj exorcizálásáról: Bartsch 1967, 305—314, 399—406.
MB 1685, 178-189. „Benedictio olei probatissima ad expellendas omnes facturas,
maleficia, ligaturas, et omne opus nefarium diaboli de humanis corporibus”.