OCR Output

2. Kenyér

A kenyér megáldásának szokása az oltáriszentség és a keleti egyházban népszerű
ún. eulógia ősegyházi formái mellett más kenyérszentelési eljárásokban is — a ke¬
reszténység első századai óta — tetten érhető." Görög hatásra jelent meg már a
6. században nyugaton a vasár- és ünnepnapi szentmisén megszentelt és utána
a híveknek szétosztott eulógia, szélesebb körű elterjedésére pedig a 9. századtól
vannak adatok. A megáldott kenyérdarabokat a nem áldozó hívek körében osz¬
tották szét. Ebből a korszakból származik az az oráció, amely a későbbi római (és
ennek nyomán az esztergomi) szertartáskönyv , Alia benedictio panis" című or¬
dójában is szerepel (a)." A , Benedictio panis" rítus orációja valamivel későbbi,
14. századi eredetre vezethető vissza, és eredetileg ugyancsak a templomban a
népnek szétosztandó kenyér megáldására vonatkozott." A nagycsütörtöki ke¬
nyéráldás 18. századi szertartásrendjében (c) — más imádságok és egy exorcizmus
mellett — mind a két említett orációtípus helyet kapott. Az utolsó vacsorára em¬
lékező ordónak 12. századi francia és német előképei vannak." Forrásunk itt
közvetlen mintaként Martin von Cochem benedikcióskönyvét jelöli meg." A
kenyérszentelési eljárás jellegzetesen a húsvéti ünnepekhez kötődött, ezek kon¬
textusát ott tárgyaljuk.

E kenyéráldásoktól eltérő típust jelentenek azok a szertartások, amikor bizo¬
nyos szentek tiszteletére szentelnek kenyeret abban bízva, hogy a megszólított
patrónusok közbenjárására a megáldott tárgy gyógyító és egyéb csodás karaktert
vesz magához." Ezek — az új kenyér és a gyógyító célzatú kenyér" megáldásával
együtt — az eulógia rendszeres gyakorlatának visszaszorulásával párhuzamosan je¬
lentek meg a középkori szertartáskönyvekben. Szent Balázs, Szent Erhard, Szent
Gerhard, Szent Hubertus, Szent Miklós (de Tolentino) tiszteletére főként beteg¬
ségek ellen használatos kenyeret szenteltek, bár az utóbbinál — amely kizárólag az
ágostonos remeték körében volt használatos — a tűz elleni védelem is megjele¬

110

A középkori vonatkozások összefoglalása: Franz 1909, I. 229—278; 12. századi ordót kö¬
zöl: Franz 1904, 103.

" Franz 1909, I. 248. A szertartás római előképe: ROM 1614, 150-151.

"Mm — Benedictio in ecclesia panis populo distribuendi” — Franz 1909, I. 248.

"3 Franz 1909, 1. 259-263.
M Az általunk használt példányban a vizsgált ordó a következő oldalakon található:
Cochem 1692, 145—147.

Franz a szentek sírjánál és ereklyéi által megszentelődött kenyeret egyenesen ,,csoda¬
kenyérnek" (Wunderbrot) nevezi: Franz 1909, I. 264.

A speciálisan megáldott kenyeret többek között a megrontottak gyógyítására használ¬
ták: MB 1685, 202-204. „Exorcismus et benedictio panis comedendi ab eo, qui a

diabolorum et maleficorum nequitia infestatur”.

115

116

239