OCR Output

4. Ágy

A házon belüli kisebb építmény jellegű tárgyak és bútorok közül elsősorban a —
népi hiedelemvilágban is kiemelt szerepű — tűzhelyet és ágyat részesítették önálló
benedikcióban. Előbbire a hazai kiadású hivatalos és , félhivatalos" benedikciós¬
könyvekben nincs példa, viszont a kályha, kemence, tűzhely stb. megáldása több,
nálunk is használt, nagy európai gyűjteményben helyet kapott."

Az ágy megáldásának alábbi szertartása (a) a 18. század folyamán több kiadást
megért Arca Domini című imakönyv lapjairól származik. A címben szereplő thorus
szó egyszerre jelenti az ágyat és a rajta lévé, felpipozott ágyneműt. Az imádság
szövegében az ágy jelentésű lectus és az inkább tollas ágyneműt jelentő pluma ki¬
fejezések felváltva jelennek meg. Annyi mindenesetre egyértelmű, hogy az áldás
az alvás nyugalmát volt hivatott elősegíteni. Az imádság az éjszakai démoni be¬
hatások (kényszerképzetek, rontások, csinálmányok, kötések, jelek stb.) ellen kér¬
te hatásnövelő szinonimahalmozással az Atyaisten segítségét. A záró rubrika sze¬
rint a védelmet tovább lehetett fokozni szentelt tömjénnel történő füstöléssel, va¬
lamint Agnus Dei, megáldott olajág olívabogyója (nálunk vélhetően barka) és
szentelt só, illetve szentelt arannyal és mirhával megtűzdelt gyertya kihelyezésével.
A szertartás forrását a nagy európai benedikciós gyűjteményekben kereshetjük."

A nászágy megáldásának meglehetősen rövid római rítusa középkori, legalább
a 11. század óta adatolható előképekkel rendelkezik." A rítus hasonló szöveggel a
Pray-kódexben is szerepel." Az alábbiakban ezt a legalább egy évezredes múltra
visszatekintő imádságot közöljük az esztergomi szertartáskönyvből (b). Az áldás¬
kérő imádság egy szava (multiplicentur) a termékenységre is utal. A kora újkori
hazai kiadású benedikcióskönyveink közül a Fasciculus triblex tartalmazta ezt az

§ MB 1685, 299-300. „Benedictio furnelli, seu fornacis, fusoriae metallicae, vel coctoriae

lapidum”; Cochem 1692, 292-298. „Benedictio fornacis et ignis”; LT 1709, 276-278
(ugyanaz, mint MB 1685); LT 1709, 278-283. „Benedictio alia longior furni, seu
fornacis coctoriae vel fusoriae”.

® MB 1685, 221-222. „Benedictio thori, seu lecti” (szó szerinti egyezés); FRA 1685, 247—
248. „Benedictio thori” (megegyezik); LT 1709, 189-191. „Benedictio thalami, thori et
lecti cum exorcismo" (hosszabb ordó).

7 A näszägy megäldäsähoz vö. Franz 1909, II. 177-183. Az itt közölt benedikció 11. sz4¬
zadi előképe: Franz 1909, II. 181; Ottosen 1970, 75—76. További középkori adatok:
Freisen 1898a, 67-68; Freisen 1898b, 22; Freisen 1904, 48-53; Franz 1912, 23; LS 1523,
234. „Benedictio thalami vel camerae”; ARG 1590, 283. Ugyanebben a formäban ke¬
rült be a Missale Romanum és a Rituale Romanum elsö kiadäsäba is. - MR 1570, f. 48;
ROM 1614, 146.

5 Zalán 1927, 47.

217